Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 1687 ggr
Drakellen
11/8/17, 6:56 PM

Fel att inte ge torrfoder?

Mina älskade råttor dog för flera år sedan men jag älskade att ha råttor och det kommer definitivt bli fler inom kort, men jag har en undran kring utfodring. När vi hade dem så gav min mamma (som var huvudansvarig för dem) enbart våra matrester eller egenkomponerad mat bestående av ägg, potatis, ris, skinka, grönsaker eller liknande. Det fanns aldrig i min värld att en råtta skulle äta ett Torrfoder och blev väldigt förvånad när vi råttpassade åt min sambos farbror för ett tag sedan, och såg att de enbart fick Torrfoder och gurka (och vatten så klart). Så min fråga är, hur många ger Torrfoder (är det vanligt?) och finns det några som enbart ger rester eller hemlagad råttmat så som vi gjorde?  

Ska tillägga att våra råtttjejer (båda omgångarna) var pigga och glada tills de gick i graven, alla vid 3 år och 4 månaders ålder.

Annons:
VampireGirlElvira
11/8/17, 7:46 PM
#1

När jag hade råttor, så hade dom Torrfoder hela tiden, och sedan gav jag färskfoder som t.ex matrester, frukt och grönsaker varannan till var tredje dag. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Honestyisdead
11/8/17, 7:56 PM
#2

Torrfoder ska dom ha fri tillgång till. 

Sedan FÄRSKfoder ca varannan dag.

zickan
11/8/17, 10:07 PM
#3

Håller med Hera där.  Råttor äter mest säd, fröer osv i naturen. Bör ha fri tllgång till Torrfoder i buren. Färskfoder är mycket svårt att se till så de får i sig allt de verkligen behöer i vitaminer, mineraler osv, Det är lätt att äta och därmed lätt att bli överviktig. Det ger totalt noll stimulering. De är gnagare och äta Torrfoder ger en viss stimulering. Hårdare Torrfoder förbrukar energi för råttorna att tugga, så de hinner inte gå upp i vikt på samma sätt. Och det stöttar tänderna. 

Ris, potatis, skinka är bukfyll något som kan ges mycket liten mängd i veckan om ens det,  inte mer. Ägg är lite nyttigare men bör inte heller ges för ofta. Grönsaker kan ges oftare och  väl varierat. Frukt är mycket socker och bör inte ges ofta, eller mer ges som godis. 
Fortfarande krävs otrolig kunskap att se till så råttor får i sig de vitaminer och mineraler som de behöver.  Varav bara blanda eget Torrfoder kan va knepigt. Där är det stor risk att man har för lite kalcium i torrfodret eller för mycket av något annat. Som typ protein. 
Själv tycker jag det är elakt och helt fel att inte ha fri tillgång till Torrfoder för de flesta gnagare.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Drakellen
11/8/17, 10:09 PM
#4

#1 ja, det var typ så råttorna vi passade hade det, fats snarare en gång i veckan. 

#2 okej, jag tänker att i det vilda så lever ju råttor på precis allt (som de känner till) och de är väldigt mångsidiga djur så jag har så svårt att bli övertygad om att de blir nöjda med Torrfoder. Men jag har bara erfarenheter från mina egna, så vad vet jag.

tanglytails
11/9/17, 1:05 AM
#5

Oavsett säger lagen L80:
"20 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha fri tillgång till foder. Kaniner, marsvin, chinchillor och degusråttor ska ha fri tillgång till grovfoder såsom hö eller gräs. Förändringar av foderstaten till kaniner, marsvin, chinchillor och degusråttor ska ske successivt. Detta gäller särskilt vid övergång från hö till färskt gräs. Marsvin ska ges daglig tillförsel av vitamin C."

Men håller med, klart råttor ska ha säd osv. så Torrfoder ska absolut finnas. Färskfoder dom flesta av oss bara några gånger i veckan. Det räcker.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Honestyisdead
11/9/17, 10:42 AM
#6

#4 Det är fakta att dom ska ha Torrfoder.  Om du inte är övertygad så hoppas jag du läser på ordentligt innan du eventuellt skaffar råttor igen.

Idag är det så lätt att googla fram information.

Annons:
Novachan
11/9/17, 1:09 PM
#7

Kan inte ordet foder i L80 egentligen bara betyda föda/mat - Torrfoder och/eller färsk mat? och inte nödvändigtvis bara Torrfoder? Har ju också läst på flera ställen att de alltid ska ha tillgång till Torrfoder, men bara kom och tänka på att det står ju inte ordagrant Torrfoder utan foder…

zickan
11/9/17, 4:28 PM
#8

#7 Det kan det. Men sedan skall man även utfodra djur på bästa sätt efter artens behov. Där kommer torrfodret direkt in.  Och alltid ha färskmat framme dygnet runt som tillgodoser deras näringsbehov. Känns otroligt svårt, knepigt att få till. Maten kan inte stå framme hela tiden, den blir fort dålig. Känner redan där hur otroligt svårt det kan va att byta färskmaten typ varannan timme så den håller sig färsk.  Råttor har kort matsmälltningssystem, de skall alltid ha fri tillgång till mat. Och då även rätt typ av mat med rätt form av näring. Att ge ris och korv en måltid är inte att ge en vettig näringsrik utfodring. De är inte som oss som har rätt långt matsmälltningssystem. De behöver ha rätt balans mer ofta per dag. 
Där har det även varit diskussion om man ens bör ge färskmat varje dag. Då råttorna äter hellre det som är gott först och kan riskera äta sig mätt på det goda. Och risken är att de då inte får i sig rätt mängd näring från det foder de bör äta som är mer anpassat för dom. Färskmat är lite gott på sidan om egentligen. Det är för svårt att ge tillräckligt små bitar av väldigt stor variation på färskmat för att tillgodose deras dagsbehov.  

#4. Men ska man vända på det och förbi se det faktum att råttor behöver spannmål osv om man läser på om vad arten egentligen behöver och vad veterinärer som vetenskapspersoner rådger för utfodring. 
Vet du alla näringsvärden som råttors kost skall innehålla? Vet du att de får ungefär allt de behöver via sin kost om du väljer utfodra endast med färskmat?
Orkar du hålla på att skriva tabeller, gå igenom vad all mat du ger dom innehåller  för närring och håller bra koll på att de inte får för lite eller för mycket av något ämne? Kan du tillgodose den stimuleringen tugga på Torrfoder betyder för råttor genom att tillsätta den möjligheten i färskmaten?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

myismyname
11/9/17, 6:40 PM
#9

En sak som är bra att minnas: Genom att tillaga maten (till exempel koka säd), blir näringen mer lättillgänglig för råttorna (plus att maten blir mer lättuggad, som nämnts här ovan). Lättillgänglig energi -> större risk för övervikt. Det är av denna anledning man brukar rekommendera att till exempel koka Torrfoder eller ge annat sädbaserat färskfoder till gamla, skruttiga råttor som har svårt att behålla vikten. Det är även därför man kan höja andelen processad säd i torrfodret om råttorna lätt tappar i hull. Den typen av kost till unga, friska råttor är som att be om övervikt. Färskfoder bör snarare vara ett komplement till ett väl sammansatt Torrfoder. Genom färskfodret kan man få in en massa bra variation, berikning och vitaminer, men torrfodret är fortfarande det som de behöver mest av. Kom ihåg att även Torrfoder går att variera! :) Torrfoder är inte per automatik tråkigt.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Areja
11/11/17, 9:14 PM
#10

Är grönsaker och färskfoder samma sak? Ska dom inte ha grönsaker varje dag eller räcker det med varannan?

tanglytails
11/11/17, 9:28 PM
#11

#10 Det räknas som färskfoder,ja. Varannan dag räcker beroende på åldern :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Areja
11/11/17, 10:04 PM
#12

#11 mina är ca 3,5-4 månader gamla, jag ger grönsaker varje dag. Borde jag börja ge varannan eller när bör man börja göra det?

tanglytails
11/11/17, 10:37 PM
#13

#12 Du kan ge varannan redan nu 🙂 Men grönsaker är knappast något största boven till övervikt så är främst matrester & annat jag hade oroat mig för främst.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
pellepojken
11/12/17, 12:30 PM
#14

Du kan ge dom grönsaker varje dag om du tycker det. Men då inte ge dom så mycket. Det kan vara gott att få lite varje dag.

Upp till toppen
Annons: