Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 653 ggr
Smileuto
11/7/17, 6:34 PM

Dog.

För några dagar sedan så avlivade jag min äldre herre som var gammal och åt dåligt. Nu hittade jag en av hans burkamrater som bara lagt sig ned och dött? Drygt 1 år gammal och inte visat några sjukdomstecken förut. Har någon varit med om samma händelse?

Annons:
molam
11/7/17, 6:54 PM
#1

Sorg, hade samma problem alldeles nyligen, men då dog båda burkamraterna, och enligt vett så sörjde dom sin fallne kamrat med att sluta dricka och äta och bara ligga in hand hängmatta.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

tanglytails
11/7/17, 7:09 PM
#2

Vad tråkigt att höra. Kan ju ha varit något fel som du inte sett eller så var råttan gammal utifrån sin linje, hade hört med uppfödaren.

Vissa råttor tar andra råttors död hårt dock. Haft flera som avmagrat & 2 stycken som blivit riktigt deprimerade.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Mymlan&Vifs
11/8/17, 9:46 AM
#3

Tänk även på att många råttor är duktiga på att dölja sin sjukdom. Om dina råttor haft en allvarlig inflammation är det inte säkert att du sett det annat än att de verkar tröttare än vanligt. Det kan gå ruskigt fort utför sedan. Om det var det som krävde livet av din äldre hane är det sannolikt att din yngre kan ha smittats av det. Jag brukar ta mina råttor på regelbunden veterinärkoll (ungefär varannan månad) för att säkerställa att mina råttor inte drabbats av något som de döljer för mig.

Upp till toppen
Annons: