Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 295 ggr
Trnavka
2017-11-06 21:13

Generell hälsoundersökning?

Jag har två råttor som nu är lite drygt ett år gamla. De har aldrig varit sjuka förutom en mild förkylning så jag har aldrig behövt besöka veterinären. Däremot undrar jag om det är vanligt att man går dit ändå för en vanlig hälsokontroll? Kanske hittar tumörer tidigt eller annat hemskt, eller bara ser om de är i god form/ behöver gå på diet?

Annons:
tanglytails
2017-11-06 21:41
#1

Nej, inte direkt. Du kan göra en hälsoundersökning hemma själv genom att känna igenom, kolla vikten, väga regelbundet osv.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

pellepojken
2017-11-07 12:39
#2

Som Tanglytails säger här ovan så ska man regelbundet kolla igenom sina råttisar. Det fortsätter man med hela råttans liv. Då kan man hitta eventuellt skit i tid och är då lättare att åtgärda.

Trnavka
2017-11-08 10:02
#3

Okej, tack för svar. :)

Mymlan&Vifs
2017-11-08 10:23
#4

Jag går till veterinären varannan till var tredje månad. De har tillgång till två saker som inte jag har tillgång till: stetoskop och röntgen.

Med stetoskopet kan de fånga luftvägsproblem väldigt tidigt, och lyssna på hjärtat. 

Jag hade en råtta som jag trodde hade mycoplasma-problem, då hon andades ansträngt, men i själva verket visade en röntgenbild att hennes hjärta satt på snedden och såg lite missbildat ut. Det gjorde att hon fick rätt medicin i rätt tid och hon är idag 2,4 år gammal och fortfarande pigg.

Vikt håller jag koll på själv med en brevvåg. Väger alla råttor i genomsnitt en gång per månad. Knölar och sår märker man när de dyker upp.

Upp till toppen
Annons: