Annons:
Etikettavel
Läst 1285 ggr
Shiloh
10/31/17, 9:42 PM

Dräktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min ena honråtta har varit med en av mina hanråttor i ca 1 och en halv vecka nu. Och jag har börjat undra om hon möjligtvis är dräktig nu. Hon sover väldigt mycket och när hon väl är vaken så sträcker hon på sig väldigt ofta. Hon byggde bo ett tag och hon äter ganska mycket men tycker inte att det ser ut som om hon är dräktig! Och inte direkt gått upp särskilt mycket heller. Men nu verkar hon helt enkelt skita i att hon byggt ett bo i sitt trähus.. Bör jag låta henne gå med dom andra honorna nu? Eller ska hon gå kvar med hanen eller ska hon vara själv?

Annons:
tanglytails
11/1/17, 3:17 PM
#1

Av vilken anledning har dom bott ihop 1,5 v?
Det låter som att du bör läsa på mycket mer om avel om du planerat att avla.
Du finner svaren på dina frågor bland Vanliga råttfrågor

Jag hoppas du tänker om & avbryter det här. Det är ett stort ansvar att avla. 

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

zickan
11/2/17, 12:14 AM
#2

Kan inte mer än hålla med tanglytails. Dina frågor är mycket basfrågor en borde kunna innan man väljer att ta ansvaret med att börja föda upp. 

Men ja det låter som din hona är dräktig och ser även så ut på bilden. För hennes bästa bör du ta ansvar nu även om det är lite för sent. Att läsa på allt om att föda upp. Hur du skall ta hand om henne, hennes ev kommande bebisar. Hur du eventuellt gör vid komplikationer. Hur länge en hona ens är dräktig och när hon bör säras från de andra honorna till egen bur.  När du bör sära på könen, hur mycket de bör väga och hur gamla de bör va när de ev flyttar från hemmet. 
Samt bra att plugga upp sina kunskaper om avel, genetik, färger. Samt skötsel, sjukdomar mm. Ens ansvar försvinner inte när råttungarna är sålda. Man bör kunna stötta eventuella köpare under hela råttans liv om man valt börja avla fram och sälja. Så bör man även kunna stötta köparna som tar från en.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: