Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 551 ggr
Kaktusar
10/19/17, 4:39 PM

Uppdatering - ensam omplaceringsråtta

Hejsan!

Som i mitt andra inlägg nämner jag att jag har tagit emot en omplaceringsråtta som inte fungerade bra i  sin förra flock. Vi har haft han runt en månad nu och jag har letat råttor till honom men utan resultat, eller jah, transport har varit ett problem. Han själv verkar inte bry sig men … aa, jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Har någon ett bra tips? Tänk om han njuter av att vara ensam? Hur vet man det? So many questions!

Annons:
myismyname
10/19/17, 5:51 PM
#1

Var bor du? Har du facebook och har testat annonsera i annonsgrupperna där (till exempel "Råttannonser" eller "Råttor till salu/omplacering")? Där finns även transporthjälpsgrupper så som till exempel "Transporthjälpen för smådjur". Annars finns ju alltid tåg/buss! :)

Angående hur man vet om han njuter av att vara ensam eller inte. Med största sannolikhet njuter han inte av att vara ensam. Jag skulle nästan våga mig på att säga att i stort sett ingen råtta njuter av att vara ensam, men för vissa råttor kan ensamhet ändå vara att föredra framför sällskap (detta är dock ovanligt!). För att vara säker får du helt enkelt lov att prova introducera honom till andra råttor, förslagsvis två bebisar för att ge introt så goda förusättningar som möjligt att gå bra. Kastrering kan även vara en bra idé om han inte har funkat i sin tidigare flock. Ofta beror det på hormoner och är egentligen ingenting som råttan själv rår för. Många aggressiva råttor blir mycket mer harmoniska och lyckliga efter en kastrering, då de slipper leva som testosteronmonster. En till fördel med kastrering är att man har möjligheten att prova introducera råttan även till det motsatta könet (ibland går kastrerade hanar ihop bättre med en honflock). För råttor som man av någon anledning inte vågar söva (kan vara till exempel på grund av luftvägsproblem), så kan kemisk kastrering med suprelorinchip vara en bra idé (jag skulle dock inte våga sätta ihop en kemiskt kastrerad råtta med råttor av det motsatta könet, då man inte vet helt hundra hur länge effekten sitter i).

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Kaktusar
10/19/17, 6:22 PM
#2

Jo jag har hållit utkik på facebook. Skaffade enbart facebook nyligen för att komma åt dom grupperna. Jag kanske ska testa att annonsera också, har bara kollat efter folk som vill ge bort sina råttor. 

Jag vill ju helst att han ska ha en flock så att han får någon att umgås med speciellt dagar jag kanske skulle vara borta lite längre eller nu när det börjar bli lite kallare. Jag kanske ska ta kontakt med hans förra ägare och se om en kastrering kanske kan vara lösningen, för att senare sätta ihop honom med hans gamla flock. Jag tror, som du sa, att han också skulle må bättre med en kastrering. Tack för tipsen! Kände att jag behövde läsa detta. Förhoppningsvis finns det en bra veterinär i min stad!

marathos
10/19/17, 6:22 PM
#3

Mellan vilka platser behöver han transport?

Kaktusar
10/19/17, 6:33 PM
#4

Från Umeå till Eskilstuna, eller Örnsköldsvik till Eskilstuna

marathos
10/19/17, 7:09 PM
#5

Ok, om det skulle gå att lösa transporten till någonstans i närheten av E-tuna, exvis Västerås, i början av november, kan det vara ett alternativ?

Kaktusar
10/19/17, 7:11 PM
#6

Om det ligger i närheten av Esklistuna så är det ingen fara. Jag kan alltid låna bil, men tack så mycket :) Uppskattar det! Det blir lite större skillnad när det blir flera timmars bilfärd, fram och tillbaka.

Annons:
myismyname
10/19/17, 8:00 PM
#7

Jag vet en tjej som kommer åka tåg från Umeå till Stockholm i början av november, om det kan vara till någon hjälp. Det är ju ett tag kvar dit, men ändå. Jag har länkat denna tråd till henne!

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Kaktusar
10/19/17, 8:13 PM
#8

Oh :D jätte gärna! Så ska jag kontakta ägaren så att hon fortfarande har kvar råttan.

marathos
10/20/17, 8:20 AM
#9

Tyvärr fungerade det inte med transporten jag hade i åtanke :(

Kaktusar
10/20/17, 10:38 AM
#10

Aha det är okej! Jag uppskattar att du försökte :)

Upp till toppen
Annons: