Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 583 ggr
Novachan
2017-10-19 11:44

Från ett djur till ett annat...

Hej på er!Jag har fått för mig att jag har läst antingen på råttor i fokus eller möss i fokus en artikel som berättar om smittor, sjukdomar, ohyra osv och hur eller om det kan smitta mellan djur till människa, människa till djur, djur till djur, eller djur - människa - annat djur. Men jag lyckas inte hitta artikeln (eller tråden)! Annars kanske det var någon annan hemsida… Så, är det någon av er som vet vart jag kan läsa om detta? Artiklar, trådar, annat ifokus-forum eller andra hemsidor? Är främst intresserad av att veta vad som gäller för råttor och möss, i fall att jag i framtiden skaffar råttor så vill jag inte göra dem sjuka genom mina möss, eller göra mina möss sjuka pga råttorna. Kan deras "naturliga bakterier (och virus?)" vara farliga för varandra? Alltså om jag har hållit på med mina möss först och sedan går direkt till råttburen utan att tvätta händerna emellan eller byta kläder kan jag då föra över bakterier eller virus som naturligt finns hos en art men inte hos en annan - vilket då gör dem sjuka?

Annons:
tanglytails
2017-10-19 11:50
#1

Om du googlar zoonoser så finner du allt du behöver veta om jag förstår dig rätt.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
2017-10-19 14:36
#2

Nja, då kan jag behöva leta en del, har ju fått för mig att det ska finnas en samlad info om allt detta.

Upp till toppen
Annons: