Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 872 ggr
PetQueen
10/11/17, 9:02 PM

Kladd i päls och håravfall

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Behöver lite hjälp angående en ny råtta som jag fick ta över för att han skulle bli avlivad annars. Han är runt 1,5 år, ganska överviktig(får jobba på detta) men en väldigt lugn och annars frisk kille. Fick se nu när jag fått hem honom att han har massor av kladd i pälsen som inte går bort, har badat honom 2 gånger med babyschampoo och borstat med tandborste men det går ju inte, håret åker dessutom av när jag borstar honom. Vad ska jag göra? Finns det något hemma man kan lägga i pälsen för att lösa upp smutset eller? :( Vill inte att han ska se ut såhär, är så trevlig annars. Kan tillägga att han är rex.

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Annons:
[AnimeV4]
10/11/17, 9:55 PM
#1

Om det är smuts kanske olja funkar? Jag brukar alltid använda olja (sesam eller raps) på mina marsvin och låta sitta i minst 24 h innan bad. Vid badet använder jag diskmedel och tvål.

Men om du inte gjort det bör du ta en sväng till veterinären också. Det kanske är ohyra?

PetQueen
10/11/17, 10:19 PM
#2

Okej, jag kanske ska prova och smörja på lite olja så får vi hoppas på det bästa imorgon :( Ohyra tror jag inte, har checkat många många gånger, men får väl gå upp till veterinären iallafall om det inte hjälper. Torkar inte diskmedel ut huden dock? Tack så mycket för svar!

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

[AnimeV4]
10/12/17, 1:56 AM
#3

#2 Hoppas på resultat! Det kanske är en smart idé att kika hos veterinären iallafall för en hälsokoll? Vad fint av dig att hjälpa råttan, förresten🙂

Angående diskmedlet så är jag faktiskt osäker. Det är så vanligt i marsvinsvärlden, men då är det ju bara talgkörteln. Vissa tvättar sina hundar med diskmedel eller såpa, dock. Såpa kanske känns trevligare för dig?

Sedan så kan du ju pröva bara schampo eller balsam för att få bort oljan sen. Det kanske bara är bra att lite olja blir kvar så länge inte smuts fastnar i den när råttan är torr. Såsom tvättolja (intim) man kan köpa, ungefär! Annars kan du ju tänka att du får rent ordentligt och kan smörja in med något snällt sen.

PetQueen
10/12/17, 10:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Åh tack så så mycket! Det hjälpte faktiskt jättemycket. Smörjde in det igår kväll och tvättade av det nyss med oparfyrmerat valpschampoo, enda jag hade hemma. Det funkade sjukt bra, han är dock fortfarande lite gles i pälsen, vet inte om det kanske beror på näringsbrist eller så av tidigare ägare men tänkte ge lite extra nyttigt så får vi se, annars blir det en sväng till veterinären. Ett stort tack ska du ha iallafall! <3

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

zickan
10/12/17, 10:55 PM
#5

det där är normalt smutts. inget du behöver egentligen tvätta bort. väldigt normalt på hanar. speciellt de mer hanar med lite hormonrubbningar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

tanglytails
10/13/17, 12:42 AM
#6

Buckgrease utgår jag från. ,

Är råttan gammal? Ser nämligen rex ut, då kan pälsen bli ganska ful & ja, inte lika tät.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
[AnimeV4]
10/13/17, 1:52 AM
#7

#4 Åh! Riktigt snyggt blev det!😍 Så kul att det funkade. Vad glad jag blir!

PetQueen
10/16/17, 1:43 PM
#8

#5 Jaha, de flesta hanar jag har haft brukar få typ ett "gult" hudlager, detta var mer extremt eftersom det var så kladdigt och luktade äckligt i hela pälsen. Var det farligt att jag tvättade bort det då :/? #6 Ja, lite åt det äldre hållet, han är 1,5 år och ja han är rexad också. Har en till råtta som också är rexad men han har mer tät päls, men antar att det är olka från råtta till råtta isåfall? #7 Ja tack så mycket igen för tipset <3

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

tanglytails
10/17/17, 7:52 PM
#9

#8 Det är individuellt, kan bero på hur pass "bra" rex dom är. 

Det är buck grease & inget du bör tvätta bort, nej d;

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: