Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 908 ggr
Billie&Mars
10/10/17, 5:24 PM

råttan nyser jätte mycket

Jag kom hem med 2 råttor igår och den ena har börjat nysa sjukt mycket. Jag har lagt en filt på buren, gett henne te, håller koll på temperaturen vid buren osv men jag tycker bara att nysningarna blir fler. Hon nyser dock inte lika mycket när hon tar det lugnt och nyser inte alls när hon sover. Hon är rätt lugn jämfört med min andra råtta och sover mest. Hon snorar inget och det låter inte som rossel. Hon ligger nästan bara i sitt lilla hus.Kan nysningarna hänga ihop med byte av miljö eller tror ni att hon har någon form av förkylning? Borde jag höra av mig till en vet eller borde jag vänta några dagar för att se om det blir bättre? Vad skulle ni göra? (ni får ursäkta om jag har formulerat mig konstigt är helt ny på det här forumet).

tacksam för svar

Annons:
Honestyisdead
10/10/17, 5:38 PM
#1

Jag hade lämnat tillbaka råttan.

Billie&Mars
10/10/17, 6:03 PM
#2

#1 Ok,  för mig är att lämna tillbaks råttan en sista utväg med tanke på att den just nu bara nyser. Skulle gärna ha råd från någon som varit med om samma sak.

Kirnzy
10/10/17, 6:10 PM
#3

Hur ofta nyser hon ungefär? Kan det vara dammigt eller dålig luft kanske?

Honestyisdead
10/10/17, 6:27 PM
#4

#2 Jag har varit med om det. Och eftersom råttan var sjuk vid köpet så lämnade jag tillbaka den. Men så hade jag ju fler råttor som jag absolut inte ville skulle smittas. 

Oavsett måste du berätta för uppfödaren.

Billie&Mars
10/10/17, 6:37 PM
#5

#3 lite olika ibland nyser hon flera ggr på en minut och ibland är det fem-tio minuter mellan nysningarna. Tror inte det är särskilt dammigt.

tanglytails
10/10/17, 9:16 PM
#6

Vad säger uppfödaren? 

Jag hade gett förkylningskur & hjälper inte det så är det vet som gäller. Lika bra att utgå från förkylning ist för damm.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
Billie&Mars
10/11/17, 12:48 PM
#7

Idag har nysningarna minskat en hel del, hon är även mycket mer aktiv så hon är förmodligen på väg att bli frisk. Tack så mycket för alla svar:)

Rumblebee
10/18/17, 3:21 PM
#8

Råttor kan nysa mycket vid nytt milöbyte. Alls råttor jag har tagit hem har alltid nyst ett par dagar efter att de flyttat in (5 råttor totalt). Det är trots allt stressamt att flytta, ny lukt överallt, ny miljö.. Har de inga andra symptom förutom att de nyser så skulle jag avvakta.

Ellipelli_jo
10/19/17, 8:02 AM
#9

Jag hade samma problem med en av mina, han slutade nysa när jag bytade till en filt istället för spånet jag hade innan

Upp till toppen
Annons: