Annons:
Etikettråttägare
Läst 715 ggr
Händigaråttan
2017-10-06 22:23

Bitit blodigt sår

Skall nästa vecka hämta fyra omplaceringsråttor och igår så ringde ägaren till mig och berättade att en av råttorna hade bitit ett blodigt sår på en annan. Enligt henne var killen som hade bitit den yngsta och skall vara ungefär ett år. Det jag undrar är egentligen hur jag skall hantera detta. Nu är killen i en separat bur med hans favoritkompis och den andra råttan är kvar i gamla buren och läker ihop. Hennes teorier är att det antingen kan bero på att en av deras kompisar dött bara för någon dag sedan eller att det kan vara för att alltid varit minst och att han nu blivit aggressiv när han blivit könsmogen. Vore det en dum idé att låta dem bo i samma bur I framtiden, skulle det hjälpa att kastrera honom, går det inte att rädda då han bitit ett ordentligt bett? Hon har sagt att de brukar smågnabbas dagligen men på en lugn nivå utan sår eller liknande. Vad ska jag göra?

Annons:
tanglytails
2017-10-07 02:13
#1

Råttor blir könsmogna så pass tidigt som 5 - 6 v så det stämmer inte. Men däremot är råttan isf förbi sin tonårsperiod. Råtthanar går ju inte i avel förrän 1 - 1,5 år just för man ska kunna se hur dom faktiskt är, dom visar sina sanna färger så att säga. Det kan vara så att han behöver kastreras & hade mått bättre av det, blivit mer harmonisk.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Händigaråttan
2017-10-07 08:57
#2

Men är det så att jag kan vänta mig att de I framtiden finns en chans att de alla kan bo tillsammans igen eller är det kört då han trots allt gjort ett ordentligt sår på honom då han riktigt bitit tag? Jag vet inte men det känns ju som att det fanns en anledning till att han bet den andra råttan och att det känns olustigt att då släppa ihop dem men åå andra sidan vill jag gärna ha dem i samma bur då det både är praktiskare för mig och bättre för dem. Kan ju självklart inte säga något definitivt om dem då jag inte träffat dem än men ändå, vill vara förberedd

tanglytails
2017-10-08 00:52
#3

Nej, jag förstår det. Jag vet hanar som lyckats gå ihop efter en sådan händelse men isf har det varit kastrering & försiktigt, säkert intro som varit lösningen så kanske boka kastrering ganska direkt.

Vet inte vart du bor men finns flera vet. som kastrerar råttor, finns även chip om man vill undvika operation. Annars be om gas som sövning. Se till så dom är kunniga på råttor dock!

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: