Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 1075 ggr
Karinlindström
10/5/17, 7:34 PM

Äter ej färska maten.

Hej allesammans. Jag och min pojkvän har för två veckor sedan skaffat två råttor och allt går superbra. Men en sak är jag osäker på. Råttorna äter nästan aldrig av den färska maten som dom får. Vi har testat olika sorters mat. Allt från grönsaker/rotsaker/frukt till havregrynsgröt och ägg. Det enda dom äter är kokt ägg, ärtor och morot. Är det ovanligt att råttor hellre äter Torrfoder istället för färsk mat? Dom har alltid tillgång till Torrfoder. Är dom bara kräsna eller vad kan vara felet?

Annons:
tanglytails
10/7/17, 2:10 AM
#1

´Har dom fått detta hos uppfödaren då? För det är tyvärr ofta problemet, att vissa inte erbjuder råttor färskfoder fast dom bör få det från början & då att dom inte äter det helt enkelt.. Väldigt tråkigt då mat är en så stor del av råttors liv!

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Grodan
10/10/17, 1:56 PM
#2

Det kan ta lite tid. Jag märker alltid på mina nyinköpta möss/råttor att det behövs några veckors matintro. Små mängder. När/om de kan bo med någon som redan är van/inkörd på färsk maten så lär de sig snabbare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rumblebee
10/18/17, 3:27 PM
#3

Råttor är inte dumma. De äter inte gärna mat de aldrig provat. Det har jag märkt med mina fyra nyaste som jag haft sedan april. Innan jag skaffade dom så hade de aldrig fått färsk mat och de var väldigt skeptiska till det när jag erbjöd det. När de väl såg att min äldsta råtta Lilo åt och inte blev sjuk av det, så började de också äta av det till slut. Händer även nu att vissa av dom kan tveka lite när jag ger något nytt.

Upp till toppen
Annons: