Annons:
Etikettlänkar
Läst 977 ggr
bexce
10/3/17, 9:38 AM

Aggressiva råttor.

För ungefär 3-4 månader sen så skaffade jag tre rara små råttor, som det inte hade varit problem med hos den förra ägaren. Dom var bra med varandra och med mig, sov tillsammans osv. Efter några veckor började det kaosa och en ena hanen, Nisse, blev mer och mer aggressiv och bet på dom två andra, till slut märkte jag att det blev för mycket och dom skadades och jag separerade honom ett tag, provade att introducera dem innanför/utanför buren, ibland bara låta dom vara lite med varandra, inget funkade. Inte ens i en ny stor bur med nya saker och ny miljö. 
Han bet också mig en gång rätt så illa när han blev insatt i sin egna bur för första gången, och fnyste och var upprörd.

Nyligen har min andra råtta blivit aggressiv, den råttan som är som skyggast och nästan helt tyst hela tiden. Alltså, medans den andra aggressiva råttan fnyser och har sig så är denna killen knäpptyst. Han har börjat bita hål på den andra råttan nu, som tyvärr får mest skador då han är undergiven och snäll av sig.

Så, nu har jag tre råttor separerade, och jag har koll på hur dom mår för tillfället och ser till att alla får utetid och kärlek, men frågan är vad jag ska göra.
Medans jag inväntar när jag ska kastrera, vad ska jag göra? 
Är det ren otur att båda två råttorna har blivit aggressiva? dom är inte släkt, men dom kommer ifrån samma uppfödning, däremot är den nyligen aggressiva släkt med den som inte är det.
Ska jag kanske ta in en ny till den som inte är aggressiv, speciellt med tanke på hur sällskapssjuk han är? den ena klarar sig rätt bra ensam, den andra vet jag inte än sålänge men han är väldigt särad av sig, och isolerad, och föredrar att vara ensam.

Några tips på hur jag ska introducera dom sen efter kastrering? hur jag kan märka av om aggressiviteten verkligen har lagt sig?

Annons:
tanglytails
10/3/17, 4:35 PM
#1

Vad säger uppfödaren?

Introducera med tråklådemetoden dessutom, vet inte hur dina intron brukar se ut men det är enda metoden jag kör & själv rekommenderar.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: