Annons:
Etikettråttägare
Läst 1451 ggr
[almamk]
9/20/17, 2:13 PM

Luktar råttor?

Jag ska köpa råttor och bor i ett hyreshus och undrar hur mycket råttor luktar? Har haft ett par antal hamstrar, kan man jämföra dessa dofter? Läste på en sida att vissa råttor luktar förfärligt, gör alla det?

Annons:
Itchy
9/20/17, 2:54 PM
#1

de luktar en hel del

You can't spell Bitchy without Itchy

Denna kommentar har tagits bort.
Kalli
9/20/17, 2:57 PM
#3

Ja, eller råttorna i sig luktar väl inte så mycket men de kissar överallt och ibland sover de ju i det. 😃 Så det är ju inga luktfria djur.

Honestyisdead
9/20/17, 3:14 PM
#4

Så länge man sköter städningen av buren luktar det ju inte så det skulle störa grannar om det var så du tänkte.

Stinker gör dom inte enligt mig. Om man nu städar ofta.

[almamk]
9/20/17, 5:33 PM
#5

#3 #4 okej tack! Tänker liksom ifall hela lukten sprider sig om man bor i en 2:a på 50kvm? Så det liksom känns ofräscht?

Honestyisdead
9/20/17, 5:38 PM
#6

Jag bodde på 34kvm i en etta utan problem.

Annons:
Honestyisdead
9/20/17, 5:42 PM
#7

Det handlar som.sagt om huruvida man sköter städningen bur.

zickan
9/20/17, 11:27 PM
#8

En del burar drar åt sig mer amoniak och luktar en hel del. Samma med inredning, bottenströ osv. 
Träburar och ej galvaniserade brukar kunna lukta riktigt illa även om buren är ren. 
Tidningspapper är billigt att riva och ha som mysig bo material. Men när de blir nerkissat och fuktigt så luktar det apa. Bästa är att isf byta bara det i buren var och varannan dag. 
Hängmattor kan va poppis att kissa/bajsa i. Vilket då är lätt att ha en upplaga rena man bara kan byta ut och lägga på typ balkongen tills man tvättar osv. Att lägga små handdukar på hyllplanen och byta var eller varannan dag så håller man även undan ev kiss och behöver inte torka lika ofta/mycket. 

Hålla rent i buren. Köra på toalåda brukar kunan funka. Många går ofta mest på toalådan men sällan endast bara där. Sten på lådan brukar trigga råttor att vilja kissa på den stenen istället för andra håll i buren. 
Oliak ströer fungerar olika och folk gillar olika. Toalette/papperspelletsen tål inte jag. Det dammar så mycket när jag slår in det i buren som rent att jag får ta allergi tablett. Och när det bli minsta lilla blött inom någon timme så känner jag det direkt. Luktar apa och går det någon dag så börjar jag snörvla av att bara stå nära buren. 
Andra föredrar det ströet bättre. 
En av de bättre för mig är istället hampa/lättströ. Drar inte åt sig fukt/lukt lika bra som annat. Men det luktar inte heller apa lika fort. Ibland får man en säck som luktar apa när man öppnar, då har något skett och man kan begära om en ny.
Jag kör även oftast halmpellets på toalådorna. Köper på zooplus. Det suger åt sig något rejält, luktar gott, drygt och håller inne lukten lite längre än annat jag testat. 
Tyvärr lite hårt att ha i hela buren. Och när det blir fuktigt smulas det sönder. Man kan fukta upp halmpellets så det smular sönder lite och då ha det i hela buren utan att det är för hårt. Bästa är att det är billigt så man har råd att städa en gång extra fast det kanske inte behövdes men man ändå vill. 
Al/asp strö är också populärt på många håll. Snyggt, ska lukta gott enligt många. Men lite dyrare. 

Sedan är en sak till som kan lukta apa. Det är efter viss kost. En stabil normal kost så brukar råttor inte lukta för hemskt. Samma med oss ;-). Vissa billiga hund Torrfoder kan ge lite dålig mage och de luktar sämre. Samma med att ge fisk för mycket och för ofta. Det kan lukta vidrigt på avföringen. 

Sedan finns det en sak till som kan orsaka råttor att lukta mer. Det är sjukdomar. typ Urinvägsinfektion. Men även dålig tandhälsa, något som inte sker  så ofta skönt nog. Abecess, speciellt de mer inkapslade inne i kroppen som kanske puttas utåt under längre tid. De man tror är tumörer men som visar sig va en djupt liggande abecess. Infekterade sår. Hormoner etc

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[almamk]
9/21/17, 4:21 PM
#9

Men gud tack snälla för alla bra svar!!! Känns otroligt mycket bättre nu. Tack!

knutteknop
9/24/17, 4:53 PM
#10

Tycker råttor luktar fruktansvärt mycket. Hade tre hanar i min lägenhet på 64kvm och heela lägenheten luktar råtta oavsett hur mycket eller ofta jag städade. För mig var det fortfarande värt det men min sambo tyckte det var riktigt jobbigt men han gillade heller ej råttorna och är inte någon djurmänniska.


Myrtorpets Möss och Kaniner

Zeldaaurora
10/11/17, 9:24 PM
#11

#zickan# vilken bra info! Jag reagerar också på toalättströ. Använder Alspån i toalett o i botten. I spotnicken o på den hyllan de valt som kissplats😋 Ligger fleecebitar som jag vyer morgon o kväll! Tycker inte det luktar speciellt mycket.

Upp till toppen
Annons: