Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1199 ggr
[KatarinePierce]
2017-09-14 19:11

Råttor från djuraffär

Hej

Jag bor uppe i bohuslän och jag hittar ingen uppfödare så mitt enda val är att köpa från zoo vad anser ni?

Annons:
RoxannaS
2017-09-14 19:20
#1

Transport går ofta att lösa. Bättre det än att köpa från djuraffär. 😕


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Kalli
2017-09-14 19:46
#2

Vet inte var i Bohuslän du bor men det är oavsett inte vidare långt till ex. Göteborg. Och med inte vidare långt menar jag att jag hämtat råttor i Göteborg när jag bodde i Umeå.

sifara
2017-09-14 19:56
#3

Det kan vara väldigt olika vilka sorts råttor du får från en djuraffär, mina första var från djuraffär och de var hur snälla och friska som helst. Dock så är det ju inte någon uppfödning man egentligen borde stödja.

tanglytails
2017-09-15 03:12
#4

Man kan få bra råttor även från djuraffär, det är däremot aveln bakom man ifrågasätter. Det är precis som man kan få dåliga råttor från uppfödare. Där finns undantag. (sen kan vem som helst kalla sig uppfödare så man får vara noggrann)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

RosaViola
2018-08-02 09:01
#5

Jag valde att köpa från butik dels för att jag inte hittade nån aktiv uppfödare, dels för att zoo-butiken jag var i kontakt med uppger att de själva köper från "uppfödare". Som sagt, vem som helst som privatperson kan kalla sig uppfödare, men zoo-butiken uppgav att de har långvarig kontakt med ett antal privatuppfödare, samt att de  i enstaka fall avbrutit samarbetet, pga dålig kvalitet på djur. Hursomhelst tyckte jag de verkade seriösa, och bättre lämpade att bedöma kvalitet på uppfödare än jag.

Och hur är mina "butiksråttor" då? Två (av fem) är perfekta:  gosiga och lugna och sociala. Och supersöta! (Viola och Lage). En biter mig blodig… (Tyko), är ängslig och överspänd. En är rätt neutral men inte särskilt social (Rosa). En är kroniskt snuvig, men skulle nog vara riktigt fin om han var helt frisk. Min erfarenhet av Zoo-butik är alltså att man får mer än hälften "lätt defekta" råttor. Varierar troligtvis slumpvis

kattenlinus123
2018-08-02 11:35
#6

När jag köpte ifrån en djuraffär som finns lite var som helst i Sverige skulle jag tro ( en djuraffärskedja typ) då var dem jätte rädda och tog lång tid att tämja då det värkar som om dem int what mycket människor kontakt innan. När jag köpte ifrån en mindre djuraffär som råttorna kom direkt ifrån uppfödaren så mak skulle beställa råttorna. Hon var super fin och lugn. Köper alla mina råttor där ( de andra två fick canser och inte hon)

Annons:
tanglytails
2018-08-02 12:13
#7

Ingen ansvarig uppfödare skulle sälja djur via affär. ärligt talat.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

zickan
2018-08-02 18:28
#8

Håller med tanglytails. Det är inte seriösa uppfödare som lämnar till djuraffärer. Dessa uppfödare kan inte följa upp hur råttorna utvecklas. Inte heller bestämma var de hamnar så de hamnar i bra hem mm. Däremot kan man som uppfödare ha kontakter på zoo. Att personalen ger ut ens nummer till folk som söker råttor. Sedan säljes råttorna hemma hos uppfödaren precis som vanligt. Via samma kriterier som man annars släpper råttor som uppfödare. Bara att zoo gjorde reklam om vettig uppfödare att vända sig till.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Madeleinein
2018-08-02 21:01
#9

Jag och min sambo köpte våra råttor på Zoogiganten i Lomma. Uppfödarna var ett par som själva jobbade i butiken och de var fantastiskt hjälpsamma, och ställde även flera frågor till oss om vad vi kunde om råttor och hur vår plan med djuren såg ut. Vi har även haft kontakt med uppfödarna efter vi köpt råttorna. Båda råttor har varit väldigt vänliga och lättskötta, och även om den ene var blygare till en början så vågade båda gå ut och klättra på oss bara efter ett par dagar. Såå kort och gott, ifall du väljer att köpa från Zoobutik så kan jag definitivt rekommendera dem även om det är långt att åka (jag och sambon bor i Trollhättan så vi hade också en lång åktur). Skulle dock aldrig våga rekommendera "zooråttor" generellt då man hört om många missförhållanden och att butiksråttor ofta är otama och rädda. Hoppas du hittar några trevliga djur oavsett! ^^

tanglytails
2018-08-02 21:04
#10

Djuraffär bör ni aldrig stötta, det inkl. Lommas djuraffär. Ställ er i kö hos vettiga uppfödare & ta på er tålamod istället.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

RosaViola
2018-08-03 08:33
#11

Jag kanske inte är så socialt smart: jag vet inte var man letar. När jag försökte googla mig fram, samt använda listan på uppfödare som finns här, hittade jag inga som var aktiva. Jag fann också viss tillit till Zoo i Bromma  då expediten var väldigt kunnig och råttintresserad, och hade varit uppfödare själv (kanske /kanske inte godkänd enligt kriterierna på den här sajten?), fast jag först inte ville köpa från Zoo-affär. Men jag erkänner att jag gav efter för bristande tålamod (eller: jag lyckades ju inte ens finna uppfödare att köa hos! Dumma mig) och var villig att chansa. Fick i alla fall två toppenråttor (av totalt fem…). Men jag känner mig ju lite liten på den här sajten liksom. Jag har syndat…

Så vill jag säga som #9: om ni köper råttor hoppas jag ni får trevliga djur oavsett, och att inga råttor far illa, oavsett "kvalitet".

tanglytails
2018-08-03 11:22
#12

Facebook, googla eller här går bra att hitta uppfödare. Finns lista, artiklar om hur man hittar en bra uppfödare (ex här) osv.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

kattenlinus123
2018-08-08 21:11
#13

jag har inte tänkt på det visset. tänkte att det var helt normalt. för att tilläga så är ägaren av djuraffären och uppfödaren jätte nära vänner och har varit det i flera år. och han som äger djuraffären har haft råttor i hela sitt liv och haft egen uppfödning när han var lite yngre. hade med sig sina råttor till sin högskola där det fanns stora burar dem kunde vara i. han verkar så himla erfaren och kunna så mycket så jag litar på honom. jag förstår hur ni menar. mina råttor är i alla fall friska och jätte tama när jag får hem dem till skillnad ifrån en djuraffär som dem bor i burar i lagret. Med vänlig hälsning: kattenlinus123

Annons:
kattenlinus123
2018-08-08 21:14
#14

men för att vara på den säkra sidan så borde du kanske köpa dina råttor ifrån en uppfödare och kommer nu efter ha tänkt till kanske börja köpa dem ifrån en "riktigt" uppfödare eller vad man säger. vill bara att mina råttor ska vara friska och krya.

Upp till toppen
Annons: