Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 833 ggr
x3r0
9/13/17, 7:15 PM

Nysande råtta

Hej! 

Jag skulle verkligen behöva era goda råd här från forumet innan jag tar något förhastat beslut.
Mina råttor är nu ca 3 mån, haft dom hemma i ungefär en månad.

Nu till problemet: En av råttorna verkar nysa, och har gjort det så länge vi haft henne, och när jag nämnde detta för djuraffären så fick jag dystra besked om att det var lika bra att ta bort henne (avliva), eftersom det bara kommer bli värre.
Detta trots att jag sa att jag inte upplever det som speciellt mycket nysningar.
"Nysningen" låter som en snabb pust, snarare än något rossel eller pip. Jag har kollat en del på youtubevideos, och inte hittat någon som riktigt låter likadan.
Det uppstår inte jätteofta, men jag är ny på råttor så jag vet ju inte vad som är mycket eller lite heller. (Vid aktivitet varierar det med nysningar på kanske en varannan minut eller så).
Jag upplever inte att hon nyser när hon vilar eller tar det lugnt i övrigt. 

Innan jag tar ett så drastiskt beslut så vill jag gärna höra om ni har samma erfarenhet som djuraffären?!?!

Övrig fakta: Bottenströ är Alspån, inget rött runt ögon eller nos, hon är pigg och glad och är inte "allmänpåverkad". 

Jag kan också tillägga att hon ibland piper, men detta är bara när råttorna är helt själva. Pipet är precis som om hon trycker till, som någon form av varningsläte. Det har aldrig hänt när vi är i direkt närhet. Men vad jag förstår så ska råttor inte låta?! Tänker om det är relaterat till nysningarna i alla fall, men jag tycker att det då är konstigt att hon aldrig låter så när vi är i närheten? Vi har sett att den andra råttan ofta då står över den som piper, som någon form av dominansbeteende?!

Snälla hjälp mig gärna med tips och era erfarenheter!

Annons:
tanglytails
9/13/17, 7:17 PM
#1

Men nej, råttor kan vara förkylda & behöver inte avlivas. Kör en förkylningskur. Lyssna inte på djuraffärer & stötta inte dom, snälla. Det är egentligen en helt annan diskussion men jag blir så less på all felaktig info dom sprider!

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
9/13/17, 7:17 PM
#2

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

x3r0
9/13/17, 7:53 PM
#3

Tack för input! Jag kan inte se att de är förkylda på något sätt. Speciellt inte som på bilderna, då det inte finns något rött alls.

monsi
9/13/17, 8:04 PM
#4

Behandla råttan mot förkylning innan den blir värre. Ta den gärna till en rått kunnig vetrinär. Vad får den för mat?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

tanglytails
9/13/17, 8:19 PM
#5

Ja, kolla även över drag. Kan vara så enkelt.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

x3r0
9/13/17, 8:25 PM
#6

Det finns inget drag. De får primärt Torrfoder och grönsaker (tomat och gurka)
Jag ska kolla med veterinären imorgon och se vad dom säger. Ville bara ha er åsikt också, och den låter ju inte alls lika drastisk som den bild jag fick hos affären. Jag kan inte heller höra något speciellt när hon andas normalt, utan vad jag förstår efter att lyssnat på mina andra två, så låter hon helt "normal" vid andning.

Annons:
tanglytails
9/13/17, 8:29 PM
#7

Misstänker att #4 frågade för hen misstänker foderallergi. d; 

Nej, jag hade kört en förkylningskur & slängt in extra bomaterial. 

Djuraffärer är som sagt inget att stötta eller rådfråga. Gå med i fbgrupper eller fråga här ist. Vet är givetvis alltid bäst att rådfråga om hälsa så länge dom är smådjurskunniga.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

monsi
9/14/17, 6:57 AM
#8

Om den får rätt foder typ Selektiv ( felstavat ) så får den starkare immunförsvar. Får den fel foder forsätter den att nysa. Ge lite spinat, brokoli o andra gröna grönsaker. Kolla även upp tranbär. Ge blåbär.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
9/14/17, 6:57 AM
#9
Upp till toppen
Annons: