Annons:
Etikettråttägare
Läst 955 ggr
Novachan
9/2/17, 10:55 PM

Råd om att skaffa råttor, möss eller inget?

Börjar med att nämna att jag inte vet om jag lägger inlägget rätt men iaf….

Jag har gått i  tankar om att skaffa husdjur och då främst vad som skulle passa mig och djuret/djuren. Vill ju att vi båda ska må bra och att djuret/djuren ska kunna stanna hos mig.

Tidigare har jag haft 2 kaniner utomhus och tagit hand om en hel del katter (inte ägt själv utan varit kattvakt och jobbat på djurhem där det mest varit katter). Jag bor i en etta och därför kan bara ha djur inomhus. Älskar katter men känns inte rätt för hur jag lever och älskar kaniner med jag tycker att kaniner luktar för mycket när de är inomhus, i alla fall hos personer som har haft kaniner inomhus, liksom marsvin, och vill därför inte skaffa kanin eller marsvin. Har besökt personer med hamstrar men har inte kännt någon kontakt med dem, vilket gör att att det känns dom att det inte skulle vara speciellt roligt att ha hamster som husdjur. Jag vill att mitt husdjur ska uppfatta och ta kontakt mer med att jag är där och inte betrakta mig som luft… Alltså har jag tänkt att jag antagligen skulle vilja ha ett något smartare djur och har därför tänkt på råttor och möss, men också att jag har rent varit nyfiken på dessa djur som husdjur (jag har också andra anledningar till att välja bort katt, kanin och marsvin men skippar att ta upp dem).

Jag samlar info och info och blir inte mycket klokare på vilken av dessa skulle passa mig bäst, eller om de skulle passa mig överhuvudtaget - för att vi alla ska må bra som sagt. Jag känner ingen som har råttor eller möss som husdjur så jag har inte mycket till egen uppfattning av dem eller hur jag nu ska uttrycka mig…

Jag vill ha ett husdjur att kunna kela med, vill att den ska kunna "uppfatta mig", vill att den inte ska lukta illa jämt (jag hör väldigt olika med hur mycket möss- och råttburar luktar trots städning). Blir heller inte riktigt klok på vilket kön som skulle passa mig heller, jag bryr mig dock mer på personlighet så… och lukt/renlighet om det nu skulle spela någon roll, men min uppfattning är att det verkar vara väldigt individuellt… Tankarna om att skaffa råttor eller möss har uppkommit flera gånger så är inte något "jag bara har fått för mig/blivit inne i just nu". Har funderat mest på råttor men har senaste tiden inkluderat möss mer i dessa tankegångar.

Jag tillägger att jag är hemma ganska mycket pga att min kropp har diverse åkommor, just nu pluggar jag och när/om jag kommer jobba så är det väldigt troligt att inte kommer jobba på 100 %, så ja, alltså jag är och lär fortsätta att vara hemma rätt mycket  så att jag har tid för husdjur. (Jag har heller inte direkt problem med ekonomi och jag brukar heller aldrig resa bort - för problematiskt numera med mina åkommor.)

Lite rörigt och flummigt men det var svårt att uttrycka vad jag ville förmedla till er, men hoppas att ni har fått någon uppfattning av min och vad jag ber om råd om. Kanske ni har haft både möss och råttor? Om ni behöver veta något mer om mig för att kunna ge råd så är det bara att fråga.

Er hjälp uppskattas!

Annons:
molam
9/2/17, 11:14 PM
#1

Råttor har ju en tendens att lukta väldigt mycket, men det är väldigt individuellt ang hur renliga djuren är. Jag har 5 stycken, 3 hanar och 2 honor Jag har tidigare haft 4 till honor och 3 till hanar, JAg upplever hanarna busigare, men honorna gosigare, av dom jag har nu så luktar hanarna apa efter bara 5 dar, Dvs dom är otroligt grisiga xD honorna är mycket Fräshare på den  punkten och har aldrig varit med om att brudarna jag har nu har hunnit börjat att lukta alls… inte jä'ämfört med killarna  iaf ^^

HAr även haft möss, men dom kunde jag inte klicka alls med, dom var för små för att göra nått med, dock så luktade dom inget! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Novachan
9/2/17, 11:34 PM
#2

Det har jag tänkt på med som du säger, om möss skulle "vara för små för att kelas med" … har därför varit mer inne på råttor, men vill än inte utesluta möss!

Får tillägg: Tycker ni har råttor eller möss luktar mer eller mindre än kaniner eller marsvin som bor inomhus? Blev mer saker att jämföra med >.<

tanglytails
9/3/17, 12:35 AM
#3

Alltså, råttor är nödvändigtvis inte gos/kel.. hanar generellt har fördomen att vara lata/gosrumpor men det stämmer inte alltid, man får se till individen helt enkelt. Mitt råd är att hälsa på uppfödaren & få välja utifrån er kemi & då låta det bli det könet det blir eftersom du inte har råttor hemma sen tidigare. 

Mushanar specifikt luktar verkligen hemskt. Råttor (säkert möss med) kan det bero på foder, bottenströ, städning, antal osv. men det är inte luktfritt - absolut inte. Återigen: hälsa på någon gärna när det inte är städat på en vecka sen när det är städat för att jämföra.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
9/3/17, 9:09 AM
#4

Absolut som du säger så tror jag inte att det är luktfritt och har läst här en del om hur foder, bottenströ, städning, antal osv kan påverka lukten här på iFokus (väldigt bra info att läsa på om!)

Finns det råttägare eller uppfödare som är villiga att ta emot besök, även fast de kanske inte har kullar på gång?  (Bor i Östergötland)

molam
9/3/17, 1:25 PM
#5

#2 Var länge sedan jag hade marsvin (ca 11 år sedan xD) så jag minns inte riktigt hur dom luktade, men nu har jag även kaniner, fast ute kaniner, och ja tom när kaninerna är ute tycker jag dom luktar värre än råttorna, Och städsäcken Luktar otroligt illa nu sen kaninerna kom in i bilden xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

tanglytails
9/3/17, 6:20 PM
#6

#4 Tror inte ni har några uppfödare i Östergötland, denna kanske hjälper. Mitt tips är att kontakta uppfödarna privat (fb brukar vara smidigast)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
rabbitheart
9/6/17, 1:33 PM
#7

Hur har de personer med innekaniner du besökt haft sina djur då? Jag har alltid haft innekaniner, och de luktar absolut ingenting. Nu kan jag inte jämföra med råttor eller så, då jag inte har någon erfarenhet ännu (planerar att addera en liten råttflock till pälsfamiljen i framtiden). Men mina innekaniner går på toalåda, som jag har toa-lätt pappersströ i, och om man håller rent som man ska (dvs. rengör lådan ungefär varannan dag), så är de helt doftfria djur. Som underlag i deras hörna har jag bara trasmattor med ett fluffigt gammalt överkast under så att det ska vara mjukt och skönt att skutta runt på. Eftersom de inte kissar på mattorna så räcker det att dammsuga upp päls från dem en gång i veckan, och tvätta dem med parfymfritt tvättmedel när det känns som att det är dags för storstädning. 🙂

Novachan
10/19/17, 1:32 PM
#8

Nu minns jag inte vilka av kaninägare (eller marsvinsägare) jag har hälsat på som har eller inte har haft toalåda, bara minns att det luktade så illa hos alla, så att det var jobbigt att vara i samma rum som buren stod i. Om jag träffar kanin- eller marsvinsägare igen ska jag notera om de har toalåda eller inte, och hur ofta de städar den och buren.

Nu är jag en nybliven ägare av två möss-töser! Kommer antagligen att skaffa fler honor allteftersom. Verkar lite lättare med möss så jag börjar där, men det betyder inte att det aldrig kommer att bli några råttisar hos mig.

Upp till toppen
Annons: