Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 459 ggr
Händigaråttan
9/2/17, 5:09 PM

Kastrerad råtta

Har för några dagar sedan kastrerat en av mina tre hanar och nu har läkningstiden gått ut så han ska få komma tillbaka till de andra. Problemet jag funnit är att de andra råttorna nu uppför sig aggressivt mot honom. Är det bara jag som upplevt detta och finns det något mer än återintroduktion man kan göra?

Annons:
tanglytails
9/2/17, 5:22 PM
#1

Jag har hört lite rykten om att kastrerade hanar kan bli mobbade men jag har ingen erfarenhet & vet iofs hanar som bor med andra hanar utan problem. 

Kan det vara så att du missuppfattar att dom är aggressiva? Vad är det som gör att du tycker dom är aggressiva? Har det bara gått några dagar är ju inte hormonerna borta än heller, varför kastrerades han?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Händigaråttan
9/2/17, 9:44 PM
#2

Han kastrerades bland annat för att han bet en av de andra killarna i nacken och typ jagade runt honom ibland när de var lösa. Det de andra råttorna göra nu är att resa ragg, fnysa och gå i sidled mot honom

tanglytails
9/3/17, 12:30 AM
#3

Kör du ett bra, försiktig intro eller hur kör du? Jag hade varit väldigt försiktig.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Händigaråttan
9/3/17, 8:06 AM
#4

Jo men precis, trodde först att jag bara skulle kunna släppa in han I buren igen men nu kör jag neutral plats max 30 minuter sessioner

tanglytails
9/3/17, 6:19 PM
#5

Ja, nej, släppa in bara sådär hade inte jag vågat. Jag kör endast tråklådemetoden själv nu för tiden, enda jag tycker är försiktigt & säkert nog.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Händigaråttan
9/12/17, 7:03 PM
#6

Tänkte bara uppdatera alla om vad som har hänt. Killens ärr ser jättefint ut och läkte ihop utan några problem på ungefär åtta dagar. Under helgen så har jag haft främmande och därför inte kommit ihåg att kontrollera lika gediget vilket gav mick en chock när jag på söndag morgon skulle titta till honom. På den tomma pungsäcken finner jag två hål, fulla med var och så djupa att de invärtes stygnen är blottade. Jag såg cheaters liv passera I revy och ringde därför in om en akuttid på måndag. Detta visade sig inte vara så farligt utan var kroppen som avvisat de två knutar som gjorts. Tänkte bara berätta för alla att detta är en risk vid kastrering men att det inte är så illa som det ser ut

Annons:
Händigaråttan
9/12/17, 7:04 PM
#7
Upp till toppen
Annons: