Annons:
Etikettgenetik-utseende
Läst 1215 ggr
Händigaråttan
2017-08-31 00:59

Nakenråttan

Tanken är att jag inom en snar framtid skall ta emot en flock på sju hanar, där en är en nakenråtta. Detta är alltså ingen råtta jag personligen valt utan den ingår i gruppen som skall omplaceras hos mig. Jag har inte tänkt avla på honom men är ändå oroad, hat ju läst på internet om de olika generna som gör dem nakna och ingenting är ju särskilt uppmuntrande men vad är det egentligen som gäller när man har en nakenråtta? Jag har hitintills hittat att man skall hålla allas klor klippta och försöka att sköta om huden genom att vid behov smörja, tänkte ta bepanten då jag har det till alla andras svansar, men vad är det mer som bör tas hänsyn till? Att vara extra försiktig med vara objekt i bur och liknande förstår jag utan är mer intresserad av vad det är dom skiljer dem i skötsel mot andra råttor och hur jag skall hantera om han får några sjukdomar relaterade till sin pälslöshet. Har frågat nuvarande ägaren om den har någon aning om vilken gen killen bär på som gör honom pälslös men det enda jag inset är att det inte är dubbelrexen, helt allvarligt så tycker jag att man får ta för lite del av sina tamråtrors släktträd, hade velat veta även fast jag inte tänkt ha dem för avel.

Annons:
tanglytails
2017-08-31 13:07
#1

Om råttorna inte är från seriös uppfödare med stamtavla så går det inte att gissa sig fram d;

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tötenöten
2017-08-31 16:32
#2

Är han inte dubbelrex är han mest troligt fuzz. Jag har haft tre fuzz, en dog när hon var 3 månader från ingenstans och de andra 2 blev 2 år gamla.

Är han fuzz så är det som brukar vara att njurarna slutar fungera, och detta visas på olika sätt men viktnedgång var vad jag märkte av.

Hur man sköter om de är som sagt att se till att inget vasst finns att göra sig illa på, se till att det  finns många varma ställen att sova på, sedan kan man också få behöva stödmata de lite på sidan då de gör av med mer energi för att inte frysa. Är det nåt speciellt du undrar över så kan jag försöka svara :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

zickan
2017-09-01 01:42
#3

Går oftast att skilja på dubbelrex, fuzz och äkta naken genom några små drag. När du fått hem råttorna kan du ta lite kort så kanske jag kan hjälpa dig. 
Bild på hela råttan och morrhåren så kanske det går att se. 

De är precis som vanliga råttor. Men utan päls kan de  få rivsår från vännerna. Inte alla som får. Men  rivsår syns tydligare på hårlösa än de med hår. Och klumpiga  eller hårda vänner riskerar ge lite rivsår. Så bra att ev  klippa/fila klorna på kompisarna. 
De kan ha svårare att hålla värmen och utan päls har de mindre skydd mot väder/vind. Inte alla som har det heller. Ett fullgott bra Torrfoder brukar räcka utan att behöva tillsätta något. En del har tillsatt extra protein för att hjälpa. Men det har vait studier på att råttor inte behöver så mycket protein och det redan är för mycket i den maten vi normalt ger. Så vet inte alls längre hur det är med det där. 
Dock kan man erbjuda lite mysiga krypin eller bra med bomaterial ifall den vill krypa in lite och få mer värme.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Händigaråttan
2017-09-12 18:58
#4

Har fått höra mer om denna kommande råtta nu, kommer på torsdag, och har fått höra att han börjat magra. Killen är på cirka ett år och när jag berättade för den gamla ägaren om de sjukdomar som nakenråttor har så erkände hon att hon inte haft en aning om detta. Borde jag åka direkt till veterinären med honom när jag får honom för att kolla om det är något fel på honom eller inte? Finns det något en veterinär kan göra mot nakenråttornas olyckliga tillstånd?

tötenöten
2017-09-15 15:04
#5

Är det njurarna som börjat lägga av är det enda du kan göra att fixa en njurvänlig kost, finns t.ex specialmat att beställa på ratrations. Sedan ska man undvika saker i färskfodret också, som t.ex protein (de behöver dock fortfarande protein, men dra ner på det)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Upp till toppen
Annons: