Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 356 ggr
yewi
8/1/17, 10:55 AM

Nykomlingarna förstör rumsrenheten! Help :S

Hej! 

Min flock på två hanar, drygt 8 månader gamla, blev nyligen utökad till 4.

Vi har alltså två nya flockmedlemmar som är 6-7 veckor vid det här laget (de kommer från olika kullar).

Problemet: De äldre hanarna har varit väldigt rumsrena sedan dag ett och hållit sina bajspluttar till lådan. Men nu har de gått berserk… Bajs överallt!

Har till och med hittat bajs på hyllorna, som jag tror kommer från de små iofs, men de äldre höll aldrig på så. Det jobbigaste  är ju att de äldre slutat sköta sig iom att det blir svårare att lära de mindre då. Vad kan detta bero på? Hur ska jag göra? :'( 

Har haft råttor i flera år och har alltid tyckt att potträningen gått hyfsat smärtfritt :/ Det är möjligt att jag haft väldig tur.

Annons:
tanglytails
8/1/17, 11:30 AM
#1

Använd samma strö i botten & alla toalådor sen byter du strö i ex botten eller toalådor men se till att där är bajs i toalådorna också. 

Huruvida enkelt det är är väl individuellt. Att hålla sig till hyllplan är inget konstigt alls, har mina toalådor på hyllplanen för det blev enklare att få dom rumsrena :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

SmåDjurStorBur
8/1/17, 11:33 AM
#2

Lägg "bajspluttarna" som ligger lite var som i toalådan.

SmåDjurStorBur
8/1/17, 11:33 AM
#3
yewi
8/1/17, 12:12 PM
#4

Okej, tack ska ni ha :) 

Har alltid haft olika material i botten och toalådorna och testade nyligen att byta bottenmaterial för att se om det gjorde någon skillnad, men nope. Menar du att jag ska ha samma i lådan som i botten för att de ska vänja sig vid att bajsa på det materialet?

Plockar bajs som en dåre, men det är ju svårt när jag är på jobbet >_< tack och lov hamnar en del i lådan iom att de hoppar ner i lådan från sina korgar och hängmattor.

 Får testa att ställa in en låda till, nackdelen med det är väl att de gärna puttar ner saker från hyllorna :P

tanglytails
8/1/17, 12:36 PM
#5

#4 Ja, precis :) (att dom ska vänja sig vid det materialet för att sen  endast ha det i toalådorna)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: