Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 783 ggr
Natsumix
7/25/17, 2:39 AM

Sjuk Råtta?

Min ena Råtta har bettet sig väldigt konstigt den senaste tiden. Han sniffar på sin burkompisen med nosen i vädret och står i en dominerande position, sen blir han jätte rädd och springer och gömmer sig? Utan att burkompisen gör något? Han vågar inte heller äta från samma matskål som burkompisen vilket inte har varit ett problem innan. Han är en väldigt stressad och nervös Råtta :( när han var yngre försökte han tving putsa sin kompis, och när hans kompis inte ville skulle han tving putsa mig. Han har även haft stadier då det är ok för mig att plocka upp honom, och när det absolut inte går. När jag skulle plocka bort honom från min säng så sprattlade han så oerhört så att jag fick rivmärken så djupa att det droppade blod :/ andra gången var när han skulle tving putsa mig och jag skulle plocka in dom i buren så jag blev både biten och fick rivmärken så att det rann blod. Och ja, han är från djuraffär (vilket var ett dumt väl, jag vet), men jag älskar honom. Några råd?

Annons:
tanglytails
7/25/17, 9:16 AM
#1

Hur gammal är han? Låter som han är lite i tonåren..  Vaktar ena råttan däremot skålen eller han inte vågar äta ur samma så är den lösningen enkel: in med en skål till eller strömata. 

Om du inte kan bära honom så är det inte läge att ha ute honom om han inte får gå in & ut på sina villkor. Gärna klättra på dig när han ska ut sen ev erbjuda en transportbur som du bär till buren eller att han får gå in i buren helt själv. Fungerar bäst för oss.  (inte konstigt han bits ifall man tvingar sig på honom givetvis)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

zickan
7/25/17, 2:02 PM
#2

Pendlar han fram och tillbaka med huvudet något. Och eller rödögd? Låter lite som att den ser illa. Nervös på det är han lättskrämd. Kan va.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Natsumix
7/26/17, 11:23 AM
#3

Han fyller ett år i december :). Och ja, han är rödögd. Tack för svaren

bele
7/31/17, 2:05 PM
#4

Kanske var uppmärksam på huruvida det är något speciellt område på kroppen som han inte vill bli tagen på? Jag tänker att det kanske är för att han är öm någonstans, och om man kommer åt det ömma blir han rädd?

yewi
8/2/17, 3:00 PM
#5

Jag har två rödögda hanar som kan bli extremt rädda om jag skrämmer dem, har aldrig varit med om att en råtta jag haft i flera månader slingrar sig ur mitt grepp i panik… men det gjorde en av dem vid ett tillfälle och det broke my heart.

Så mitt råd är att göra honom så medveten du kan om att du är på väg mot honom.

Jag gör ett lockljud när jag går mot mina och pratar bebisspråk hela tiden. Ibland kan de bli rädda om de hör mig gå runt, men så fort jag pratar med dem så att de kan avgöra exakt var jag är så slutar de pendla med huvudet och fortsätter med vad de höll på med :)

Upp till toppen
Annons: