Annons:
Etikettminneslunden
Läst 1479 ggr
Ang101
2017-07-19 21:22

Detta stadiet är jätte jobbigt

Nu har min lilla tjej blivit gammal, hon fyller 4 nästa månad och senaste året har både hennes lukt och syn försvunnit, nu även helt hennes hörsel. Hon började visa dessa tecken då hon inte hittade sin mat, visste inte vad det var trots hennes favoriter, såg inte i buren utan trillade och gjorde sig illa flera gånger, gick in i väggar, fick byta bur och fixa så gott jag kunde till henne och nu funkar det bättre. (Som ung råtta tills hon var 3 har hon knappt bott i bur utan sprungit löst, precis som vår hane som vart 5) Eftersom hon inte ser eller hör eller känner igen ens lukt är hon konstant jätte rädd om man kommer nära, fast man är försiktig. Hon hoppar till och skriker men är jätte mysig när hon kommit i nacken. Hon sover hela tiden, äter dåligt och bara boar in sig. Veterinären säger som sagt att hon är gammal och det är normalt. Det vet vi om då vi fött upp råttor men ändå, för varje råtta är detta så jobbigt att vara med om. Detta kommer vara vår sista råtta har vi bestämt efter 20 år med råttor. Hur tar ni igenom detta? Hur känns det för er? Man går alltid igenom detta men så knasigt jobbigt ändå även efter alla gånger. Vår kära lilla skrutt. Inte mycket kvar :-( (EDIT: precis som jag skrev detta ringde min granne som kollar över henne idag då jag jobbar att hon somnat in i sin koja i rummet. Bajs. Totalt bajs. Krama så mycket ni kan på era råttor och varandra!) <\3

Annons:
Thelma033
2017-07-20 03:00
#1

Beklagar så mycket för sorgen! :'( Min ena råtthane på bara 1,5 år gick bort för ca 1 vecka sedan pga snedskalle :/ Jag vet hur det känns och det är verkligen skitjobbigt! Men redan nu efter bara en vecka känns det bättre för mig. Jag saknar honom jättemycket och jag ångrar SÅ mycket saker jag skulle ha gjort för honom, men jag hoppas att han inte lider längre och är på ett bra och lugnt ställe nu <33 Din råttis hade tur som fick bli så många år och leva ett bra liv med en bra ägare som dig! :) Hon finns alltid kvar i dit hjärta och i dina minnen <33 och nånstans kanske hennes själ fortfarande lever! ( sorry om de blev lite blurrigt skrivit ) vila i frid <333

Thelma033
2017-07-20 03:03
#2

Din lilla råttis hade tur som fick bli så många år och leva ett bra liv med en bra råttägare som dig! <3 Hennes själ kanske lever vidare någon annanstans nu. Hon finns alltid kvar i dit hjärta och i dina minnen <3 vila i frid

tanglytails
2017-07-20 18:49
#3

❤️

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Ang101
2017-07-21 19:39
#4

Tack så mycket <3

zickan
2017-07-22 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Beklagar sorgen så mycket ❤️

För mig är det alltid lika jobbigt. Varje liv som man måste besluta ifall man det är humanast att låta somna in eller låta va kvar. Är lika svårt att ta. Varje som lämnar en är lika jobbigt att hantera. De blir ju en del av sig själv, en del av familjen, vänner man kommer mycket nära. 
Ende jag märkt efter alla år är att jag lärt mig hur jag skall hantera dödsfall. Det blir aldrig enklare förlora någon. Men det har blivit enklare i hur jag skall hantera det. 
Första jag förlorade var jag inte beredd på att det ens kunde dö. Var inget jag direkt tänkte på. Slog mig mycket hårt. Hade svårt att hantera dagliga livet pga sorg. Visste inte hur jag skulle sörja. Visste inte hur jag skulla ta hand om det. Hur jag ens skulle kunna orka gå vidare. 
Numer tänker jag oftare på att de börjar bli äldre och inte kommer va kvar så länge. Försöker hålla mig förberedd att jag kanske kommer hitta någon avliden eller som måste tas bort fort. Försöker lägga lite extra tid, extra godsak till de jag vet som kanske kommer lämna mig snart.  Försöker att inte skjuta upp i tron om att de alltid kommer vara här. 
Har efter alla år börjat lära mig hur jag själv på bästa sätt kan hantera dödsfall. Det blir enklare hantera det. Men det blir inte enklare  att förlora någon. Chocken, sorgen, saknaden kommer inte försvinna eller bli mindre. 
Man måste tillåta sig att sörja och sakna. Försöka minnas det roliga och va tacksam för den korta stund man fick. Än att deppa ihop. 
Jag finner det enklare att försöka göra något helt annat, tänka på något helt annat. Ta sorgen i små portioner. Många kanske tycker jag ignorerar.  Men det är mitt sätt att hantera mycket svåra saker. 
Har hänt att jag hittat nån råtta avliden hemma. Bara lagt in i frysen och vänt på klacken iväg med hundarna på en lång tur i skogen. För jag klarar inte alltid hantera allt på en gång.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Smultrondraken70
2017-07-23 18:24
#6

#5 vad fint skrivet❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: