Annons:
Etikettråttägare
Läst 772 ggr
Thelma033
7/16/17, 12:14 AM

Ensam råtta

Min ena råtthane gick bort för några dagar sen :( Har då nu kvar en råtta. Dom bråkade väldigt mycket så dom har varit i separata burar i flera månader nu. Min hane som jag har kvar är helt ensam, men han verkar trivas väldigt bra utan nån råttkompis. Han sover och äter mest. Men eftersom jag vet att det egentligen är olaligt att ha 1 råtta helt ensam så undrade bara jag om det är okej? Skriv lite era åsikter och funderingar. Han verkar trivas bra med att bara ha mig som sällskap och han är frisk och pigg.

Annons:
tanglytails
7/16/17, 10:10 AM
#1

Han har redan bott ensam i flera månader så det har ju redan då varit olagligt & när han bott ensam så länge redan kan det vara svårt att introducera nya..

Hur gammal är han ens? Var han runt 6 - 12 mån under den tiden så hade antagligen kastrering varit en bra idé..

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Thelma033
7/16/17, 11:10 AM
#2

Nu är han ca 1,5 år. Jag tror inte han skulle vilja ha en ny kompis i buren heller. Ja tycker inte det borde vara olaligt om råttan trivs och mår bra. :)

tanglytails
7/16/17, 12:01 PM
#3

Vad du tycker & vad lagen kräver är ju olika saker dock. 

Tyvärr kan det vara jobbigt att få in nya kompisar nu men nästa gång så hade jag övervägt kastrering för bråkstaken av dom & sen introducerat dom på nytt när kastreringen läkt samt verkat… Bad du om råd här när det hände eller någonstans med kunniga råttmänniskor? För det hade kunnat gå att övervägt kastrering då.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

wimms
7/18/17, 8:10 PM
#4

Om råttan inte går ihop med någon annan p.g.a särskilda skäl(t.ex. aggression) så är det okej att den får bo ensam om man märker att den trivs med det. Dock så ska man  då helst kanske prova med olika råttor eller så för att se att det inte funkar(såklart inte köpa nya för att testa utan kanske låna råttor för att se om de funkar) eftersom de ändå är sociala djur. Så trivs han bra så är det okej. Du kan läsa mer om det på Jordbruksverkets föreskrifter för "vilkor avhållande, uppfödning och försäljning m.m av djur avsedda för sällskap och hobby"(L80). I kapitel 8, paragraf 1 så står det om detta!

Thelma033
7/18/17, 9:50 PM
#5

Tack! :) Vi ska kanske prova att ha honom med en annan råtta, men om det inte funkar och han är agressiv så kommer han få va ensam.

Mymlan&Vifs
7/19/17, 1:46 PM
#6

Hej Thelma,

Testa att sätta ihop honom med en eller två nya råttor. Om allt går bra så kommer du att märka hur han verkligen skiner upp av sällskapet! Speciellt äldre råttor brukar bli mycket piggare och gladare när de får sällskap. 

Mitt tips är att kolla upp de trådar om introducering som finns här på Råttor iFokus. Där besvaras alla eventuella frågor. Ha dock i åtanke att alla råttor inte är enkla att sätta ihop med andra råttor. Däremot kan man få det att fungera även med de mest envisa individerna med lite extra engagemang och kärlek.

Jag tipsar dig även att gå med i den svenska Facebook-gruppen Råttorna. Där finns det många kunniga admins som gärna besvarar dina frågor och kan ordna support om så behöves.

Lycka till!

Annons:
Transfiguration
7/27/17, 4:16 AM
#7

Det är ok om han inte verkar må dåligt, slutar äta.. jag tog emot en ensam hane som inte funkar med andra råttor alls.. vad göra? Önskar honom en vän men vågar inte då han stor o något osäker (ännu, haft honom i 2 mån ca).. Det är lag på att tom hundar ska ha en artfrände.. att hamstrar ska (funkar i princip aldrig) så det står ju att under speciella omständigheter.. sen är lagen till för att brytas, peace out!

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Honestyisdead
7/27/17, 1:29 PM
#8

#7 Nej det finns ingen sådan lag på att man ska ha minst 2 eller fler hundar. Sprid inte fel information!

tanglytails
7/27/17, 1:51 PM
#9

#7 Precis som #8 annars får du gärna visa den lagen.

L80 gnagar-delen berör uppenbarligen inte hundar.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Mymlan&Vifs
7/30/17, 12:34 PM
#10

#7 Lagar bör man inte sträva efter att bryta; tycker man att de är orättvisa bör man föra sitt argument på ett demokratiskt vis där politikerna ser. Särskilt djurlagar är satta för att skydda djuren från mänskliga intressen vilka hämmar djurens mående.

Upp till toppen
Annons: