Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 587 ggr
Smultrondraken70
6/28/17, 10:14 AM

Är råttor aktivt sociala med människor?

Hej, har inga råttor men är jättefascinerad av dessa vackra små varelser! Det jag undrar över är om råttor är keliga på ett socialt sätt mot människor? Mina kaniner kommer fram till mig och visar att jag ska klia i nacken, klappa etc. Alltså de söker själva aktivt gos/puts från människor inte bara från varandra. Funkar råttor också så? Alltså är aktivt sociala med människor och söker kontakt? Vill gärna att ni beskriver era råttor utifrån min frågeställning, är jättenyfiken!

Annons:
-Aida-
6/28/17, 11:12 AM
#1

Jag hade 8 råttor samtidigt, alla var olika i sin personlighet, vissa sökte kontakt och andra inte. Nån va mer för äventyr och nån va mer för gos osv.

Tjeja
6/28/17, 11:21 AM
#2

Råttor är ju väldigt intelligenta djur så nog borde det finnas individer bland dem som är minst lika kontaktsökande som kaniner kan vara och mer tror jag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tanglytails
6/28/17, 4:42 PM
#3

Råttor som är från vettig, ansvarig uppfödare eller en engagerad ägare (ifall det är en omplacering) brukar vara väldigt kontaktsökande. Tyvärr finns det ju råttor som är tvärtom men det handlar också en del om förhållandena dom kommer från. :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Smultrondraken70
6/29/17, 7:43 PM
#4

Tack för era svar:)

Trixie&Lisa
7/4/17, 10:51 AM
#5

Jag har haft kanin och har nu råttor. Jag tycker att råttorna är mycket mer kontaktsökande. När jag kommer in i rummet så kommer de fram till buren direkt och reagerar positivt på min röst när jag pratar med dem. Öppnar jag buren och ställer mig så att de kan komma upp i min famn om de vill så gör de så ganska omgående. Om de är ute och springer i soffan t ex så har de fullt upp till en början att springa av sig och undersöka, men de har lugnat ner sig kommer de till mig och lägger sig. Man kan riktigt se hur de njuter av att bli klappade.

Daniellasaarinen
7/4/17, 10:32 PM
#6

Jag har två pojkar, Balthazar är lite mer tillbakadragen men kommer fram ibland och sniffar på mig. Ibland är han ok med att jag klappar honom och ibland går han iväg. Frankfurt är mycket social, om jag ligger i soffan lägger han sig vid mitt huvud och då får jag klappa honom. Vanligaste responsen då är att han knastrar och ploppar, ibland myser han in sig under mitt hår och vilar där. Jag tycker definitivt att råttor är kontaktsökande, på många olika sätt! 😊

Nouw.com/saarinen

Annons:
Smultrondraken70
7/7/17, 8:29 PM
#7

Tack för era svar:) är jättesugen på att skaffa råttor, men är orolig att de luktar:/

tanglytails
7/8/17, 2:14 AM
#8

Hälsa på någon med råttor :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Smultrondraken70
7/8/17, 11:52 PM
#9

#8 skulle jag jättegärna göra:)

Upp till toppen
Annons: