Annons:
Etikettråttägare
Läst 1044 ggr
Chinesecrestedlover
6/6/17, 9:52 PM

Vad gör jag nu? Problem med mina töser...Hjälp...

Hej! 

(vet inte om denna tråd hamnar i rätt grupp nu men…)

Mina efterlängtade flickor ställer till det lite för mig just nu, behöver lite råd. Jag har inte stött på detta problem tidigare (med mina grabbar som jag hade för 12 år sedan) och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. 

Två av mina råttor är väldigt lika varandra = jag ser inte skillnad på de ännu. En av dessa två (minst i alla fall) verkar lite extra rädd/osäker (hoppas inte det är något värre i alla fall). 

Jag håller på att städa deras bur (tar en paus för att skriva detta och komma på en lösning🤔). Jag delade av den nedre delen av buren = jag har städat bottenhalvan av buren och skulle precis börja med den övre större delen… Den ena av de jag ej ser skillnad på bet (det gick hål så det var inte bara smånaffs/smaka) mig när jag stack in handen för att flytta/ta ut en sak i buren. Var inte ens i närheten av att plocka upp henne eller någonting sånt. 

Jag skulle behöva flytta ut dom ur buren, för att kunna städa den övre delen av buren (kan inte dela av den övre delen på samma sätt som med den undre eftersom jag måste ta ut en bottenbricka och under den är det typ öppet = de skulle rymma och bli hundmat/hundleksaker). Problemet är att jag inte kan fånga dom (de är för rädda/snabba och så har vi ju den bitska) och igår lyckades jag endast få ut två av råttorna för att de skulle få premiär springa av sig lite i min "lekhage" (gränsade av i badrummet)…de andra vägrade komma frivilligt och gå in i transportburen (så två låg kvar och sov i buren😕). 

Måste ju kunna städa hos dom! Vill ju inte skrämma dom och förstöra någonting. 

Mina grabbar kunde jag direkt plocka upp och ta ut ur buren gick superlätt… men så var ju deras bur betydligt mindre och det var ingen som bet…

Hjälp mottages med tacksamhet. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Chinesecrestedlover
6/7/17, 12:10 AM
#1

Puh! Nu har det rent i buren (så när som på en av sputnikarna för där i sover alla fyra just nu), men gör helst inte om det på samma sätt som idag…så hoppas de vill komma ut vid nästa städtillfälle. 

Jag hade kvar de i buren och tog det "snigel -lugnt" när jag hade händerna i buren, hon bet mig inte igen. 

Jag "panikade" 🤪sen ut brickan och klippte snabbare än tåget till en fleecebit att fästa på (lite väl snabbt visar det sig nu i efterhand…den passar inte så bra, blev snett och för liten, täcker inte runt kanterna som jag vill…men ändå…den är ren😂). Livrädd att de små nyfikna damerna skulle ge sig på ett rymningsförsök (genom hålet som blir efter brickan) och hundarna skulle "hitta" nya leksaker att leka "döda-smådjuret-leken" med 😮

Nu sitter jag och försöker få ner hjärtat ur halsgropen, haha🥵

Chinesecrestedlover
11/12/17, 5:21 PM
#2

Hej allihop! 

Jag har inte loggat in så ofta här som jag brukar, men har kollat in ibland så ni har inte blivit av med mig. 😉Det har varit (och är) en riktigt tuff tid med diverse olika privata (tragiska, jobbiga) grejer (kommer inte gå in på detaljer) så jag har inte orkat. 

Råttorna är fortfarande skygga (inte riktigt lika mycket, men skyggare än jag hade hoppats och önskat) eftersom jag tyvärr inte haft den orken och tiden (som jag brukar) p.g.a. ovan nämnda personliga grejer. 

Nu har jag börjat hämta mig från det som hänt/händer och försöker komma till rätta med mina älskade små damer, men jag behöver lite tips och råd från er hur jag ska gå tillväga. Jag har löst vissa av problemen jag beskriver ovan…men har fått lite nya som ni gärna får ge mig tips på hur jag ska lösa, alltid bra med flera huvuden när man ska komma tillrätta med problem.😉

Jag har inte längre några problem att få ut råttorna ur buren. Jag släpade till slut helt sonika in det tunga och otympliga burskrället in till badrummet (där de får springa lösa för tillfället). Kan bara öppna burluckan och så kliver de ut när de känner för det och kan busa och undersöka sin omgivning.  Jag kan (oftast) städa buren utan att bli attackerad och behöver ju inte oroa mig för att hundarna ska "leka" med damerna; eftersom jag kan stänga dörren till badrummet och så får de springa runt där när jag städar i buren. 

Badrummet, eller ja…råttlekrummet mest just nu, haha :-)

Jag har dock fått ett nytt (eller ja det har ju hållit på ett tag…men ja,  nyare…) och ganska så (väldigt ibland) frustrerande problem. Jag vet inte hur jag ska få in sötsvansarna i buren när lekstunden helst ska vara över. Ibland tar det timmar  (efter det att jag bestämt mig för att de helst ska in i buren, för jag vill gå och sova eller så) innan de vill in i buren eller jag lyckas överlista de och kan få de in i buren. Exempelvis i går: Släppte ut de tidigare än jag brukar för jag tänkte "då går de in i buren tidigare och jag kan gå och lägga mig i bättre tid" (eller också inte, haha, de vägrade gå in, eller två gick in och två var kvar ute osv.). Släppte ut de vid ca 20.30 och tänkte ta in de vid ca 23.30-00.00 men fick inte in de förrän vid typ. 03.00…blev inte riktigt som jag tänkte mig. Oftast när de gör så här (vägrar gå in igen) så sitter de och gömmer sig bakom buren, de leker inte eller undersöker så mycket utan verkar mer bara slå sig ner, ibland undrar jag om de får panik och inte vet hur de ska hitta tillbaka hem igen?? Ibland klättrar de upp på baksidan av buren och sitter på taket, alla luckorna är ju på framsidan?? 

Jag försökte vid ett tillfälle plocka in ena råttan (Siri aka. Serena) genom att helt enkelt ta i henne, hon fick total panik och skrek rätt ut och slet sig och gömde sig 😭 Tyckte så synd om henne och det tog ju då naturligtvis ännu längre tid att få tillbaka henne till buren, ännu mer rädd för mig ju.  

Serena

Igår satt en råtta (av de gråvita, fortfarande svårt att se skillnad på dom, men börjar ana lite vem som är vem) på taket av buren (= bra prata med rådis höjd) så jag små pratade lite med henne, hon nosade på min hand m.m. Jag beslöt mig för att försiktigt klappa henne lite på rumpan/ryggen (bad idea…). Hon fick panik (antar jag?) och hoppade runt, sprang fram och bet mig i handen (inte speciellt hårt men tillräckligt för att det blev ett pyttelitet sår som blödde lite, så det var inte "smakprov"). Kändes som att hon blev rädd och markerade det genom att bita till. 

En av de gråa (roan-systrarna) :-)

Jag vill så gärna att mina små sötnosar ska bli trygga med mig och vill såklart inte skrämma dom, men hur ska jag gå tillväga för att skapa det förtroendet när jag knappt får peta på de?  Mina hanar som jag hade för "100 år sedan" köptes som väldigt små (visserligen från en skit dålig zoobutik men ändå) och de var aldrig så här skygga, jag kunde direkt ta upp de och vänja de vid mig, mina händer osv. De bet aldrig (smakade lite  som råttor ju gör, det gör dessa damer också…men aldrig att någon av hanarna markerade såhär av rädsla). 

Dessa damer får också panik när jag försöker lyfta upp de, även den som är minst rädd (Simone) försöker komma ur mina händer så fort det bara går om jag plockar upp henne och även hon är väldigt svår att ens få tag i. Hon har dock en mycket bra egenskap: hon är väldigt nyfiken och undersöker gärna allt (även mig), blir hon skrämd så tar det inte lång stund så är hon framme och undersöker; så känner ett visst hopp med henne i alla fall. 

Hjälp jag har råttor i badrummet :-) Simone

Jag behöver råd hur jag på bästa sätt får dessa underbara raringar att lita på mig. Hur får jag de att förstå att jag inte vill de något illa? Funderat på om jag skulle kunna introducera en klicker till de (trots att de är så skraja) och kanske klicka in att de vågar närma sig mig, ska gå in i buren osv. … men vad ska jag använda som belöning?

Jag  har haft massor med olika djur genom livet och även hanterat rädda/osäkra djur av olika arter (bland annat min förra hund som tyvärr inte finns mer) men jag känner att jag kört fast lite just nu. Kom gärna med tips hur jag ska få dessa damer, kanske inte tama som keliga soffpotatisar, men tamare och mindre skraja för mig i alla fall. 

Börja om från början har jag funderat över? Hur skulle det gå till i så fall? Vad brukar fungera bäst när man ska få sina nya råttor tama, om jag låtsas att dessa töser just kommit hem? 

 Jag måste lyckas lösa detta för även om jag är en nattmänniska, så vill jag ju inte alltid vara uppe till 3-4 på morgonen, haha. Vill inte skrämma de genom att tvingas "jaga" efter de och lyfta de när de får panik. Det måste finnas en bättre lösning  än att vänta i timmar och vill slippa skrämma de. Hjälp! 

Mvh/Chinesecrestedlover

tanglytails
11/12/17, 6:03 PM
#3

Vad säger uppfödaren? Det här är ju väldigt mycket problem :/

Har du läst Vanliga råttfrågor?

Sen min åsikt: jag hade inte haft råttor lösa som jag inte kan hantera, då hade jag börjat med vår relation. Tyvärr skadas ju er redan dåliga relation när du behöver jaga/tvinga in dom. Det är en ond cirkel.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Chinesecrestedlover
11/12/17, 6:30 PM
#4

Hej och tack för svar!

#3 Dessa fina flickor är omplaceringar. De kom till mig från en tjej vars barn blivit allergiska m.m. De har tyvärr varit skygga från start. Nyfikna, men snabba att ta till flykten (eller som ena tösen bita i från). 

Jag har läst allt möjligt (plus är utbildad djurvårdare) men det skadar ju inte att läsa igen så ska läsa igenom råttfrågorna igen. Tack för påminnelsen 🙂

Ok, men det känns ju taskigt om de ska tvingas hänga i buren hela tiden, eller? Dessutom så kan ju ena tösen bitas även där i om hon får för sig det. Men kanske får göra så ett tag?  

Men för att förtydliga; jag väntar ut dom eller som i går när jag väntat läääänge så sätter jag t.ex. fram en transportbur och väntar tills de nyfiket undersöker den och sedan stänger jag den kvickare än kvickt och sätter den mot burluckan så att de bara kan gå in i buren och inte smita ut i rummet igen. Jagar inte efter de eller stressar de på annat sätt. Försökt lyfta Serena (Siri) vid ett tillfälle, men då det ju inte gick bra alls så gör jag inte det mer. Vill som sagt inte skrämma de, för det är ju som du säger inte bra för relationen. 

Mvh/Chinesecrestedlover

ps. mottager gärna tips på hur jag bäst ska jobba på relationen till mina töser, om jag gör som du föreslår och inte har de lösa ute på ett tag.  ds.

Chinesecrestedlover
11/12/17, 9:11 PM
#5

Hej igen!

Kom på att jag glömde att skriva att jag funderat kring om det vore bra eller dåligt att skaffa flera (en eller kanske helst då två) råttor? Alltså den/de skulle ju först få sitta i karantän osv. men skulle sedan sättas ihop med damerna. Det jag funderat över är om en eller två råttor (alltså antingen äldre tanter eller bebisar) som är säkrare och mer ok runt människor skulle  kunna få mina skrajsna töser "ur sitt skal" och bli mindre osäkra; eller skulle jag ställa till det och få ännu fler osäkra tottor?  

Detta kommer i så fall inte hända just precis nu (om inte perfektaste råttan/råttorna landar i mitt knä, haha…jag brukar vara försiktig med att säga aldrig…för man vet ju inte), men jag har funderat på om det skulle hjälpa eller stjälpa? Vad tror ni? Era erfarenheter? Observera att detta är en tanke/fundering och inte något som är skrivet i sten. Vill mina råttors bästa och att de ska må så bra som det är möjligt, naturligtvis förstår jag om mina töser inte blir världens gosråttor, alla är ju individer; men antar ju att de skulle må bättre om de var mindre rädda för mig.  

Mvh/Chinesecrestedlover

ps. Normalt sätt (tänkte på det jag skrev om i #2), har jag massor med tid och ork, för mina djur, det är inte så att jag tänker att jag ska skaffa fler råttor och inte har tiden/orken för att ta hand om de små liven. ds.

tanglytails
11/12/17, 10:44 PM
#6

#4 Ah, då förstår jag. Det enda som fungerade för mig med min skygga råtta var att dom andra rastas (för dom är inga problem) men jag & han umgicks på egen hand i soffan (han gick ju inte direkt ur huvan & höll sig vid mig men han hade ju faktiskt tillgång att röra sig i soffan så helt utan utevistelse blir det inte om dom tar det valet att röra sig utanför tröjan). När det kändes ok för oss så testade vi att han fick vara ute & till sist gick han in samtidigt som dom andra så jag slapp hålla på i timmar att försöka få in honom. Det kanske inte är en metod alla föredrar men det är vad som fungerade för oss. Jag hade gjort exakt samma sak igen om det behövdes. 

#5 Det kan ju gå åt båda håll. Att råttorna du skaffar tar efter dina damer eller att dina damer tar efter deras positiva sidor (ex sociala) men att lyfta dom lär du nog inte få. Vissa råttor vill inte bli lyfta, jag har accepterat det själv då jag har två sådana. Dom får klättra upp på mig eller ner i transportbur om det är vad dom vill annars har dom inga problem att pussa, hälsa osv.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
zickan
11/13/17, 7:33 PM
#7

En stabil, kanske även äldre van tant. Kanske kan stötta nerviga råttor. Men aldrig säkert det går att introducera. 

Vissa råttor blir inte helt mjuka att hantera. Men begränsa ytor de får va på tills de känner sig trygga. 

Enklare om man vet lite om deras bakgrund. Däremot behöver man jobba upp deras förtroende för händer och hantering. Ligger massa trådar här inne om liknande. Går klicka på sök funktionen och testa skriva lite ord. Se vad andra gett tips om innan. 

Tålamod och beröm brukar va det som gäller. Kan ta lång tid, kan gå över på en natt. Lugn, ej stress, ej massa konstiga ljud. Försöka att själv va säker och fast. Inte darra osäkert runt, inte va ultraförsiktig  utan att hålla ett fast tryggt grepp när de är i famnen. 

Vågar man kan man börja ge god mat på fingret de får slicka av. Hugger de kan man börja på sked. Dra åter skeden och samtidigt säga aj. Varje gång de biter. Att de dock håller fast eller försöker dra med en sked är inte så ovanligt. 

Sedan öka upp till att våga ge mat från handen, fingret. Lära dom att du inte bara innebär att de lyfts eller rörs. 

Hålla innanför tröjan när man ser på en film kan va ett trix. Antingen låta dom lägga sig till ro själv och låta dom bara vara där utan att röras för mycket. Till att försöka gosa mer med dom. Mörkt, trångt, varmt kan ge en trygghet. 

Kan även ha med dom när man sitter vid datorn, går runt hemma osv. Sitta innanför tröjan, i nacken. Bara att de är med korta till längre perioder. 

Själv kan jag ha en filt, bädd osv på mitt vardagsrumsbord. Får råttor gömma sig där och själva våga sig fram att kolla in mig utan att jag bryr mig om dom. De får ta det i  sin takt. Lära känna att jag sitter där. De får gå runt som de vill på det bordet. 

De kan nosa på mig som de vill. När det varit mer svåra rädda råttor. har jag bara slängt upp fötter utan strumpor på bordet och råttorna i en trygg filt/bädd. Sitta stilla och se på film. Så får de själva kolla in mig i den takt de vill. Oftast ha lite god mat samtidigt som lockar fram mer och visar vad som kan komma av att komma ut på bordet. 

Skålen med mat kan jag först ställa när dom eller nästan där de sover. Sedan bara dra närmare mig ju mer självsäkra de blir.

För de som verkligen är nerviga på ljud. Kan jag sitta bredvid buren och hålla på med annat. Prata med dom. Göra lite konstiga ljud. Försöka vänja dom att inget farligt hör till de ljuden. Brukar underlätta med att muta med något gott. 

För lite mer extrema råttor jag haft hemma. Brukar jag börja i badkaret. Handduk  i badkaret. Sedan låta råttan/orna sitta där själva några timmar. Så de hinner kolla in allt nytt. Slappna av lite. Sedan kan jag hänga över badkarskanten med armen, läsa en bok, pilla på mobilen. De kommer ingenstanns. Jag jagar dom inte. De får själva komma till mig och nosa. 

Ju mer de kommit till mig utan att va för rädd. Ju mer kan man börja röra på armen lite. Är de inte mer osäkra, aggresiva och biter. Kan jag börja ta en hand under deras mage. Om jag får chans då även lyfta några cm från backen. Inte hålla fast, de kan hoppa undan. Göra så ett tag. Vänja av beröring och ta upp. Antingen är jag helt tyst, eller pratar/sjunger jag milt samtidigt. 

Ibland kan jag även helt enkelt bara tvångs hålla dom. Lite mer som man tränar hund. Man håller bara fast på ett bra sätt med bra stöd. Tyst eller prata lugnt. Försöker gosa, lugna och bara försöka mysa med dom fast de kanske inte helt vill. 

Ju mer de slappnar av ju mer slappnar av med sitt eget grepp, ju mer de försöker komma loss ju mer håller man fast dom igen. 

Inte lättaste förklara. Men började testa detta efter att jag fått börja göra så med min hund. Passivtetsträna henne lite. När hon var i rätt sinnesstämning fick hon mycket mer frihet, får va med på ett helt annat sätt. Viss del har jag märkt att liknande fungerar även bra på många råttor. Många djur är smarta, speciellt råttor. De kan fatta det rätt fort på hur de får sin vilja fram att komma loss. Och på vägen kan de även ta och förstå att händer kanske var tryggt, mysigt som inte alls är så farligt om man gör på rätt sätt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: