Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 723 ggr
Madde-J
2017-06-04 17:50

HJÄLP!!

Min lilla 1 åriga tjej har blivit snabbt dålig! Alla i flocken har mykoplasma, men mest bara några nysningar då och då. I torsdag märkte jag att min ena tjej var lite mer klumpig än vanligt och försökte nå veterinär (som aldrig återkom). På fredagen inväntade jag samtal från veterinär som aldrig kom, På kvällen när jag kom hem hade hon blivit mycket sämre, hon höll sig i botten av buren men åt och drack. Fick under fredags natten utskrivet via telefon Vibranord, bara ett apotek i min stad som hade det och dom hade stängt. På lördagen hämtade jag medicinen och började ge henne. Hon har inte förbättrats. Hon har nu fått tydlig snedskalle och bara välter omkull. Hemma har jag Bactrim som jag fick utskrivet till en annan tjej vi trodde hade snedskalle. Ska jag ge henne det med? Hur snabbt har ni märkt förbättring under medicinering? Ringt veterinär i Göteborg de säger att de inye kan hjälpa mig då de inte kan råttor och ska ringa imorgon. Tacksam för all info/tips jag kan få!

Annons:
pellepojken
2017-06-04 22:43
#1

Det tar lite olika tid för medicinen att verka men efter 3 -4 dagar så borde det synas någon bättring. Jag vill inte råda dig att ge henne Bactrimen också. Jag kan bara säga att det hade jag gjort om det är en hel kur. Det är vad jag skulle ha gjort för hon verkar ju bli sämre. Se till att hon får vätska i sig. Lycka till med tjejen.

Chinesecrestedlover
2017-06-05 12:53
#2

Ts: Angående att ge henne ytterligare en medicin: Tänk på att vissa mediciner (vet  inte hur det är med just dessa) inte ska ges i kombination med varandra då det istället kan försämra läget/ge motsatt effekt osv. 

Du kan kanske ringa och rådfråga en råttkunnig/smådjurskunnig veterinär även om den kliniken inte ligger så att du kan åka dit? Alternativt be "din" veterinär ringa och rådfråga (om denne är osäker gällande just råttors behandling). T.ex. så finns ju Roslagstull i Stockholm  08-612 57 60 eller Mälardalens Smådjursklinik 08-592 540 80 också Stockholm. Fågelkliniken i Lomma (Skåne) 040-460 560. Finns säkert flera,  men dessa är de jag kommer på på rak arm, som jag har hört ska vara bra med smådjur (Roslagstull är den enda jag har personlig erfarenhet från, dock med sköldpaddor, kanin och chinchilla). 

Lycka till och hoppas hon blir bättre. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Kalli
2017-06-06 22:00
#3

Blå Stjärnans exotiska avdelning i Göteborg kan råttor.

pellepojken
2017-06-11 21:57
#4

Hej Hur har det gått med din tjej?

Upp till toppen
Annons: