Presentera dina råttor

Välkomna efterlängtade råttor :-) Väntan är över!!

2017-06-01 19:21 #0 av: Chinesecrestedlover

Hej!

Väntan är över! Partajar Det har gått över tio år, tror faktiskt det var 12 år sedan jag sist hade råttor för att vara exakt! 

Hittade en flock honor Kär (4 stycken) nära mig och alldeles nyss levererades de hit av deras tidigare matte (omplacerades för att hennes dotter blivit allergisk). Det är två syskonpar och de är födda i december 2016 (bruna) och januari 2017 (gråa).  Ni får hemskt gärna tala om deras "exakta" färger. 

Helbruna = Agouti? 

Brun/vita = Hooded?  Agouti?

Grå/vita = Roan men vilken? De har rubinfärg på ögonen. Enligt gissning från tidigare ägare Blue Husky roan? 

Just nu heter de: Simone, Siri, Silje och Sonja... men jag vet inte om de kommer få byta namn... har inte lyckats hitta på några namn ännu. 

I skrivande stund undersöker de buren för fullt. Det känns helt sjukt och alldeles underbart att äntligen få dela liv med ett gäng råttor igen. Skrattar

Bild på buren:

Bilder på flickorna kommer här, lite svårt med bra bilder just nu eftersom de är helt vilda och bara springer runt :-) Fler och bättre bilder kommer förhoppningsvis senare :-) 

Antingen Silje eller Sonja (vet inte vilken som är vilken, haha). 

Siri och den andra av de gråa, så antingen Silje eller Sonja. 

Simone

Mvh/Chinesecrestedlover

Anmäl
2017-06-01 19:47 #1 av: allena

Grattis! Skrattar Åh jag längtar så tills det blir min tur, men jag får vänta till hösten/vintern.

Anmäl
2017-06-01 23:44 #2 av: tanglytails

Grattis! 

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Anmäl
2017-06-15 13:15 #3 av: Kalli

De ser ut som Agouti ja. De andra är svårare när man inte sett dem som unga men de kan mycket väl vara Agouti de också, Blue brukar vara ljusare enligt min erfarenhet.

Anmäl
2017-06-15 18:36 #4 av: tanglytails

Helbruna = Agouti, yes

Brun/vita = Agouti hooded, yes

Grå/vita = Roan, yes. Men blue pga rubinögon? Enklare med bebisbilder som sagt, färgerna blir otroligt manipulerade av blekningen :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Anmäl
2018-03-26 03:48 #5 av: Chinesecrestedlover

Hej!

Tack för alla svar och ursäkta otroligt sen respons. 

En uppdatering, en sorglig sådan tyvärr... 

https://rattor.ifokus.se/discussions/5ab850afce12c4459d00159b-hjalpvad-ska-jag-gora-skriva-av-mig-lite?participating-1

/Chinesecrestedlover

Anmäl
2018-04-04 16:40 #6 av: Chinesecrestedlover

Nu sover mitt lilla hjärta. Brustet hjärtaStorgråter Hej då lilla fina gråa tös (som jag efter att äntligen ha börjat se skillnad mellan systrarna valt att kalla Silje, bytte aldrig namn). 

Hjärta Silje Hjärta

januari 2017-april 2018

R.I.P. lilla gumman Regnbåge 

/Chinesecrestedlover

Anmäl
2018-04-04 21:21 #7 av: Chinesecrestedlover

De andra töserna (hennes syster och de två andra råttorna) har fått ta farväl av henne. De nosade jättemycket på henne och petade med tassarna på henne/puttade på henne. Verkade väldigt intresserade av att nosa på tumören och även där hon blödigt lite av sprutan, de nosade också i ansiktet och rumpan. Brustet hjärta

Efter en stund började de ägna sig mer åt att springa runt och undersöka annat (frigång i badrummet) så då antog jag att de sagt hejdå till Silje och la tillbaka henne i hennes lilla kista (en kartong med filt i). Nu ligger hon i frysen i väntan på att jag ska komma fram till vad jag ska göra med hennes lilla kropp... 

/Chinesecrestedlover

Anmäl
2018-07-10 12:07 #8 av: Chinesecrestedlover

Nu sover mitt andra lilla hjärta. Brustet hjärtaStorgråter Hej då lilla fina Serena "Siri". Verkligen chockerande hur snabbt du gick från en glad och pigg liten sötnos till en slö, likgiltig hög som inte orkade någonting. R.I.P. och hälsa SiljeHjärta

Hjärta Serena "Siri" Hjärta

december 2016-juli 2018

Kort (eller lång...) historia om vad som hände med min lilla gumma: Jag har ibland hört någon nysa i buren, men varje gång jag gått dit för att försöka se vem så har jag inte lyckats. Lite nys ibland behöver ju inte vara så allvarligt (även om det såklart kan vara det) men höll ändå lite koll och försökte få reda på vem som nös...men utan någon vidare framgång.  

För några dagar sedan började hon (Serena alltså) sova på märkliga ställen, jag hittade henne på burbotten i något hörn t.ex....men tänkte att hon helt enkelt kanske var varm (varit/är väldigt varmt här). Tänkte mest vilken liten knasboll som hellre ligger i ett hörn på golvet än i en hängmatta...men hon åt och verkade ok i övrigt så.  

Sedan igår märkte jag att någonting var väldigt fel...jag öppnade buren och hon reagerade knappt fastän hon låg nästan vid buröppningen. Jag visste att hon var riktigt illa däran/döende när jag fick klappa henne och till råga på allt fick plocka upp henne utan protester. Hon orkade med en liten svag svansviftning när jag klappade henne först, men slutade snabbt och såg i stället ut att njuta av att bli klappad på huvudet = inte bra (normalt hade hon skjutit i väg som en kanonkula).  Detta var annars en mycket skraj tjej som verkligen avskydde att man tog tag i henne/lyfte henne osv. De få gånger jag försökt med det tidigare så har hon protesterat med höga pip och slingrat sig loss och kastat sig i väg ex. upp på burtaket (där hon vid ett tillfälle sedan blev sittande flera timmar innan jag lyckades få henne tillbaka in i buren). 

När jag fick upp henne så såg jag direkt att hon hade mycket "snor" (rött sekret/porfyrin) runt nos och ögon och på framtassarna. Jag tänkte först (hoppet är ju det sista som överger...) att hon kanske blivit uttorkad (hon var så slö) eller nåt och att hon kunde repa sig. Att vara förkyld behöver ju inte betyda en dödsdom. Jag försökte få i henne barnmat, vätska, te, honung m.m. under kvällen och hon åt faktiskt riktigt bra (till en början) och jag tänkte att hon kanske skulle repa sig...men senare under natten förbyttes mitt hopp mot förtvivlan och sorg. Hon orkade knappt slicka i sig/svälja vätska som sprutades in i munnen ens. Jag hade varmvattenflaskor för att hon skulle hålla sig varm och vakade över henne. Min lilla gullis spenderade kvällen i en myspåse av fleece och senare under natten byttes denna mot en liten myspåse i fleece fodrad med teddytyg. Hon låg i sin påse på mitt bröst hela natten och morgonen...försökte få i henne lite vätska ibland och gjorde det så bekvämt som möjligt för henne. Slumrade till lite under morgontimmarna och när jag vaknade igen så var min lilla älskling inte längre kvar, utan hade vandrat över regnbågsbron för att träffa SiljeBrustet hjärta.  

Jag har dåligt samvete som tusan för att jag inte insåg tidigare hur sjuk hon var utan bara tänkte att hon var lite varm och knasig...hade jag hunnit iväg till veterinären kanske hon hade kunnat klara sigGråter. Nu när jag väl insåg allvaret så var det liksom för sent att hindra den tragiska utgången. Visserligen vet jag ju tyvärr att det kan bli så här...eftersom jag har svårt att hantera töserna och därför har svårt att göra hälsokontroller, annat än i "förbifarten" då de springer förbi eller sitter stilla i buren en halv sekund (de är fortfarande väldigt skraja och vill inte bli "plockade med"...och Sonja försöker bitas, haha)...men jag kan inte låta bli att tänka "tänk om jag bara hade...". Nu finns dock ingenting mer jag kan göra för min lilla fina tjej...godnatt lilla kära vän.

Mvh/Chinesecrestedlover

Anmäl
2018-07-10 15:55 #9 av: Emouse

Så tråkigt, beklagar!

Emma, medarbetare på Mus iFokusStjärnor

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.