Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1140 ggr
Draken
2017-05-10 18:59

"Service-råttor

Hittade ingen lämplig kategori så det får bli O.T (Admin får gärna byta kategori om det blev fel.)

Alla har väl hört talas om servicehundar, men ett nytt begrepp kanske kan bli service-råttor.

Nej jag skämtar inte, och jag är inte ett troll. Det jag nu tänker skriva är sanning och det är jag själv som har upplevt det :)

Min yngsta dotter har en svårdefinierad form av autism, möjligen atypisk autism. Hon blockerar, låser sig, kryper ihop i fosterställning och är helt okontaktbar i mellan varven. Eller så får hon kraftiga vredesutbrott, sparkar, slåss och bara skriker.

Vid dessa tillfällen så är det ingenting som hjälper. Ingen får kontakt med henne eller kan lugna ner henne. Tills en dag, (då hade hon skrikit och sparkat i över en timme), då äldsta dottern,  i desperation, gick och hämtade sin ena råtta.

Äldsta dottern satte sig bredvid lillan i soffan (självklart höll hon koll på att lillan inte kom åt att kunna göra illa Stitch, som råttan heter) Hon bara satt där i soffan bredvid lillan, medans Stitch gick omkring på axeln och i famnen på dottern. Vid ett tillfälle så sträckte sig Stitch och nosade på lillans kind, och vi märkte direkt att hon blev stilla (hon slutade sparkas och skrika). Jag och dottern tittade på varandra, mycket förvånad, men vi smidde medans järnet var varmt. Jag frågade lillan om hon ville hålla i Stitch …Och hör och häpna, hon blev kolugn och sträckte ut armarna till honom, Stitch kröp över i lillans famn och satte sig tillrätta och putsade morrhåren. Lillan var helt lugn och klappade och gosade med honom. Hennes "utbrott" kom alldeles av sig.

Så jo, jag vågar påstå att även ett litet djur som råttor, kan fungera alldeles utmärkt som "Terapi-djur" Det behöver inte vara hundar, eller katter eller vad de nu använder i olika syften. En Tamråtta går alldeles utmärkt :)

Stitch gör underverkl med lillan, när hon mår som ämst :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
tanglytails
2017-05-10 21:44
#1

Underbart att höra. Hört talas om råttor som terapidjur tidigare. 
Vilken skillnad djur kan göra. ❤️

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

allena
2017-05-10 21:47
#2

Jag blev verkligen rörd av din berättelse, tack för att du delade med dig av den. Djur är helt fantastiska, den villkorslösa kärlek dem ger är så helande oberoende av om det är ett litet eller stort djur. Jag tror nog att alla som har eller har haft djur kan relatera och funnit tröst i sin lilla pälsvän. 

Jag har också barn med behov av särskild omvårdnad, ena med en autism diagnos så vet precis hur maktlös man kan känna sig som förälder när ingenting hjälper. Det är helt underbart att Stitch kunde hjälpa din dotter att må bättre. En riktig liten serviceråtta. ❤️

Draken
2017-05-11 08:21
#3

Ja han är en riktigt guldklimp Stitch. Tyvärr så är han gammal nu (han är över 2 år) men dottern har fler hanar, och hon har en yngre som också kan bli lämplig när Stitch inte finns mer. Så redan nu har hon börjat "träna"  Snafu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

allena
2017-05-11 09:22
#4

Nu blev jag nyfiken, hur går ni till väga när ni tränar den yngre råttan? 🙂

Elisabeta
2017-05-11 09:37
#5

Det gör mig glad när jag läser sådana saker, jag har egna erfarenheter av råttors terapeutiska värde. Jag är säker på att, om man seriöst och ihärdigt arbetar på det, så kan man få igång ett bra sätt att använda denna egenskap råttor har. Det kan komma lite rättvisa åt det här härliga djuret. Jag älskar råttor!

pellepojken
2017-05-11 19:02
#6

Det är ju känt sen långt tillbaka att olika djur har haft positiva egenskaper på människor som har mått dåligt på olika sätt.  Härlig läsning.  🙂

Annons:
Draken
2017-05-11 19:17
#7

#4 Det överlåter jag till min dotter (hon som äger råttorna) att förklara, jag är inte säker jag får inget riktigt grepp om hur hon går tillväga, men lyckas gör hon :) Jag tror hon är medlem på siten, så jag skall be henne gå in och läsa tråden :)

#5 Jag håller med dig. De allra flesta har så himla förutfattade meningar om just råttor. Så jag har spridit detta även på flera ställen, bara för att ge folk en tankeställare …Råttor kanske inte är så farliga och så mycket skadedjur som folk vill ha det till :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2017-05-11 22:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

#4 Jorå, jag är medlem på sajten och Ägare Av Stitch,Leroy, Snafu, Phoon, Angel och Bonnie ^^

Stitch är en gammal herre, som rågat ut för en Del, han är mycket vis och förstår känslor väldigt bra, han har även hjälpt mig när jag har låst mig (Jag har Social fobi själv) och när det käns tungt för mig att gå och handla eller Göra något så brukar jag stoppa in en Råtta i Jackan (Eller på axeln beroende på väder) och det har lugnat mig varje gång, så jag började träna Gamlingen Stitch (Han är faktiskt Lite drygt tre år och Blev dumpad hos mig när jag skulle ta över en omplaceringsgerbil)Jag vet inte mycket om hans bakgrund och Troligtvis är han en Djuraffärsråtta, Hans föredetta uppfödare slutade att svara mig efter att hon hade dumpat han. Så till början var han helt ensam då han var förkyld (Efter att ha stått ute Sena hösten 2015, ingen aning om hur länge) Smutsig i pälsen, full i mjäll och mager. så jag tog in han, och frågade pappa om bästa sättet att Avliva en råtta på humanskt sätt, min far tyckte inte jag skulle avliva han så jag Började Fixa med han, bada, köpte mat fixade bättre bur, Och sen upptäckte jag vilken tröst han var när jag kände mig ensam eller när jag kände att jag var nära  att gå ner mig, såjag började plocka ut han, och bara ha han nära medan jag låg i sängen med hunden, och jag kände hur mycket en såpass liten verkligen gjorde.

Varje gång jag käde mig nere fick han komma ut, och tillslut lärde han sig hur det funkade och buren kunde stå öppen, han stannade i buren tills han märkte att jag behövde någon då kom han ut och kröp upp i min famn, och där låg han, slickade ut mina tårar pussade mig på kinden bara myste, medan jag lugnade mig, och sen när jag blev lugn, då "blev han en råtta igen"

Så sättet jag har tränat han på är Egentligen att han fått varit ute mycket när det varit folk i närheten så att han inte ska bli stressad av att det är rörigt eller Att det är mycket ljud, och sen har hag haft han nära när jag Känt mig nere.
Sen upptäckte jag hur han betedde sig i sådana situationer,så jag insåg att han kan nog hjälpa min syster med, och Tydligen så kan han det, och nu sen dess så är han en perfekt "Service-Råtta" men han börjar som sagt bli gammal, så nu jobbar jag på samma sätt mer en Yngre version (Ca 6 månader) så att han kan få samma fantastiska lugn och bli till samma hjälp som min gamling.

Stitch är den Vita, Snafu är den Grå/Vita ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

allena
2017-05-11 23:20
#9

Hej molam,

Stitch låter verkligen som en fantastisk råtta och bra vän när du (och din syster) mår dåligt. Med hans bakgrund i åtanke bryr han sig säkert extra mycket om dig eftersom du räddade honom och gav honom ett hem och kärlek.

Draken
2017-05-12 10:36
#10

Stitch är helt underbar. Jag avgudar honom, dels med tanke på vad han faktiskt har gjort både för Molam och min  yngsta dotter, men även också för att han är den han är.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: