Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1224 ggr
Kashii
2017-05-08 23:36

Ovanliga råttsjukdomar?

Tänkte höra mig för lite då jag tror att mina tidigare råttor verkar ha haft lite mer ovanliga sjukdomar. Vet dock inte HUR ovanliga eller om de ens var ovanliga. Men om någon som kan lite mer om sjukdomar på råttor och hur vanliga de är + hur det kan komma sig att de råkat ut för dessa så lyssnar (läser) jag gärna svaren :)

En av mina råttor fick problem med lungorna, vi märkte att hon hade problem med andningen, efter ett besök hos veterinären visade det sig att alveolerna i lungorna kollapsat vilket ledde till att hon endast hade ca 25% lungfunktion kvar.
Har ännu inte hittat en möjlig orsak.

En annan tös upptäckte jag vid upphämtning hos gamla ägaren att hon hade något problem vid vaginan. Besök hos veterinären - > Troligt framfall. 
Osäker på orsak.

Min lilla ögonsten Lilla Hjärtat verkade ha fått en muskelsjukdom. Ryggraden kröktes, framtassarna blev stela och balansen blev successivt sämre. Styrkan i bakbenen var oförändrad. Misstänkte reumatism, skoleos eller liknande. Fick höra att morfadern hade haft liknande men mildare symptom. 
Möjlig orsak: Genetiskt

Tack på förhand :)

Annons:
zickan
2017-05-09 21:33
#1

kolla på ratguide.com enklast att få chans till rätt svar är en obduktion på sva. 
kan va mer än en orsak. Genetiska defekter ligger bakom en stor del. 
Mycket är infektioner/inflammationer. Även fel kost kan påverka en del. 

Framfall brukar läka av sig själv har jag för mig. Dock inte vanligt på råttor alls. Kan inte minnas nått fall jag hört om. Men på andra större djur brukar man ge det tid att läka själv. Eventuellt medicinera mot ev infektion som kan komma i samma veva. Få fall behöver opereras.
Mer vanligt på råttor är cystor, infektioner, inlammationer, juvertumör, tumörer överlag. Abecess som kan komma från många olika anledningar.

Lungkollaps kan ha många orsaker bakom.  Dock kan jag inte mycket alls om just alveolerna, Kan va genetiskt där med. Kan va en skada.  Kan va infektion, sjukdom. 
Kan va ute och cyklar men för mig att det kan va pga andra problem i kroppen. Till exempel övervikt, tumör, inflammation, abcess osv. Att lungorna inte får utrymme nog att utvidgas och arbeta som de ska så de kollapsar delvis eller helt. 
Eller om det är blodproppar, slemproppar, tumör som blockerar, trycker på som ger kollaps. 
Dock är ende jag vet till säkerhet som kan skapa kollaps till delvis eller helt är lunginflammation, inlammationer eller liknande luftrörs problem. Då dessa kan lägga stort tryck och stress på lungorna att det leder till andningssvikt och med det viss eller hel lungkollaps. 
Vet inte om kolldioxid förgiftning också kan skapa lungkollaps. Kan iaf skapa andningssvikt. Det man kan bla få om man inte får ner syre ordentligt i lungorna under en tid så koldioxid börjar samlas i lungorna i för hög halt att det blir giftigt.
Också nått som kanske kan komma efter en lunginflammation eller andnings problem pga nån tidigare sjukdom där mn inte får ner syre ordentligtn under en tid så koldioxid börjar samla på  i skadligare mängd. 
Kanske finns nån mer sjukdom bakom det. Hjärtfel kan bidra till aningsproblem om jag inte mins fel. 

Inte hört nått om vad det kan va för orsak till eventuella muskelproblemen. Som alla djur kan nog även råttor åka på det du skrivit med redan. inte hört nån som direkt har dock. Muskelsjukdom, beskörhet. Virus. Vet inte om även hjärtfel kan spela in. Att syran i blodet inte kommer runt ordentligt och kroppen tar stryk. 
Ryggskada, nerv i kläm. Haft hjul till råttorna kan ge rygg och eller svans problem

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2017-05-09 21:42
#2

iof om det även var lite sekret runt nos, ögon eller nått. Eller nysningar, rossel. 
Gick på ett par dagar till nån vecka innan försämrad. Så kan det även va virus. 
Mins inte riktigt vilken som är mer vanligt med de symptomerna. gick runt nått liknande som påminner om just det där. stel i ryggen som kröks, stel i frambenen. bakbenen funkar men får svårt att äta pga de inte kan greppa maten med frambenen. så risk att tappa vikt om de inte får lättare mat att äta eller lite mer hjälp. balansen blir sämre när ryggen och frambenen blir mer stela. 
Ofta sett anorexi liknande på de värre fallen jag har/sett. Tidigt skede kan medicinering hjälpa. 
Mins inte helt år men var ett par fall med just det jag skrev ovan för nått år sedan.

blir det liknande på kanin med stel lite mer putande rygg, stela framben. så brukar det va tal om en skallskada, tumör, hjärnblödning osv. kanske kan va nått som sker på råttor med. inte hört om det så mycket mer än det jag nämnde ovan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2017-05-09 21:43
#3

Ratguide.com där kan man luska lite om du vill söka runt och kanske se om du kan hitta nått som kan förklara vad du haft på dina.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2017-05-16 23:33
#4

Nått osm dykt upp nu sista tiden hittad på råtta efter prover. Började tänka lite på detta inlägget. Just med kupande ryggen osv.
http://www.criver.com/files/pdfs/infectious-agents/rm_ld_r_pseudomonasaeruginosa.aspx

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kashii
2017-05-25 13:25
#5

Zickan: Har lite problem med engelsk facklitteratur och läkartermer ^^' Lilla Hjärtat, som hade den krökta ryggen föddes 2008 och somnade in 2010, så det är ju några år sen xp Men ska definitivt kolla in på sidorna :) Kan lägga upp bild på tösen när jag har möjlighet :)

zickan
2017-05-28 18:54
#6

#5 det är inte lätt med vetenskapliga artiklar. Men det är rätt givande när man väl orkat traggla igenom för liten text och börjar förstå vad de säger.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Kashii
2017-05-28 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Zickan: Här ser man den böjda ryggen på Lilla Hjärtat. 

Jo, det kan jag tro. Ska försöka mig på det. För nu vill jag veta hur pass vanligt inflammerad livmoder är på råttor… Åkte in akut och opererade en tjej, klarade OP:n och narkosen och uppvak (fick gas) och började kvickna till, men sen blev det nånting så kroppen orkade inte hela vägen :(

Upp till toppen
Annons: