Annons:
Etikettråttägare
Läst 1033 ggr
Bellie
4/30/17, 3:16 PM

Lukt

Hur mycket luktar era råttor och hur ofta städar ni i buren? Har ni hanar eller honor och hur många isf?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Bellie
4/30/17, 4:40 PM
#1

Hehe, var ärliga. :D

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Bellie
5/1/17, 11:41 AM
#2

Putt*

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

leoselin91
5/1/17, 2:54 PM
#3

Jag har 4 råttor, honor och de bor i en stor bur (Savic Royal Suite). Jag tycker att det luktar mindre nu än när de hade minde bur, förmodligen pga att större bur innebär att luften ventileras bättre. Jag brukar städa lite lätt och byta filtar/tidningspapper 1-2 ggr/vecka beroende på hur det luktar och ser ut. 

Storstädning 1 ggr/månad, dvs. bort med all inredning, diska och disinfektera all föremål, skrubba buren med vatten och tvål, sedan torkar jag med disinfektionsmedel (ytdisinfektionsmedel finns att köpa ganska billigt på apotek ;) ). Deras toalett städar jag lite på känn, man ser ju när det behövs. :P Dessutom städar jag deras toalett mer sällan nu eftersom jag har en massa små toalett utspridd genom lägenheten.. (Råttorna som bestämde, jag gav upp när jag hittade avföring i vissa hörn. Nu har jag inte samma problem när jag har placerat toalettlådor på de markerade ställen :P) 

Jag tycker att mina råttor luktar gott ;) Ibland luktar de som blommor vilket är knepigt. Haha. Luktar de kiss, då vet man att man bör städa buren. ;p

Bellie
5/1/17, 4:58 PM
#4

Okej, jag ska skaffa två hanar har jag tänkt och har hört att de luktar lite mer. :/ Har tänkt att jag ska småstäda buren typ varje dag och storstäda en gång i veckan. 'är rädd att det ska lukta ändå. :/ Är väldigt känslig mot lukt men älskar råttor dock. :D

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Chinesecrestedlover
5/1/17, 6:33 PM
#5

Hej!

Visserligen hade jag en rätt liten fågelbur (mer än godkända mått dock) när jag sist hade råttor (för mer än 10 år sedan) och  det kan ju vara bättre luktmässigt om du har en större bur, annat bottenmaterial m.m. Jag hade tre hanar. Använde Toa-lätt (pappersströ) i botten (inte så bra för att ta bort lukt kan jag säga😂). 

Jag städade…alltså tog ut allt strö, skurade allt de hade i badkaret inklusive burbotten och galleröverdelen, med vatten och diskmedel eller vad jag nu använde samt klorin på det och sköljde sedan som en galning…lite överdrivet kanske😂 (men visste inte att de kan markera ännu mer då…och att städning så ofta/noga kan vara kontraproduktivt)…varannan dag! 

Problemet var att om jag inte städade så kopiöst noga och ofta så luktade det illa i mitt rum = inte allt för glada föräldrar (bodde hemma då). Visserligen hade jag även andra djur i rummet (marsvin, möss, hamstrar, sköldpadda, fiskar m.m.) men råttorna bidrog mycket till mina föräldrars klagomål angående lukt…mushanen jag hade var "stink-bov "nr 1 men råttorna var definitivt på 2:a plats där. 

När jag skaffar råttor igen (smider planer för fullt, haha) så blir det rejält mycket större bur och annat material i botten…och så bor jag ju själv nu 😉

Mvh/Chinesecrestedlover

Bellie
5/1/17, 6:51 PM
#6

Hmm, ska nog testa att ha annat strö än toa-lätt då. :/ Vad rekommenderar du då då?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Allie001
5/4/17, 5:08 PM
#7

#6 så länge du städar buren en gång i veckan kommer det inte lukta mycket. Fast det beror ju lite på om dom är rumsrena eller inte ^^

Kejzali
5/5/17, 9:58 PM
#8

Mina luktar typ inte så mycket men två gånger i vk

zickan
5/7/17, 1:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag brukar ha 25-40 råttor. Just nu har jag även två kullar. 

Råttorna är nog de som luktar minst här hemma. Brukar ta bort rivet tidningspapper och byta det varannan dag. Den delen luktar värst. 1-3 gånge ri veckan kan jag tömma toaletter, skura de hyllplan de valt att gå på eller byta hängmattor. 

Försöker tvätta hängmattor 1-2 gånger i veckan beroende på hur mycket just det bur gänget avför i dom. Samt hålla koll på sputnicks, hängande plastkorgarna. Just de ställena som är lukt fällan här hemma. 

Har toalådor utsatta till dom. Så inte ofta de går så mycket just i själva botten ströet. Bottenströet behövs bytas 1 gång veckan eller varnanan vecka. Beroende på hur duktiga dom är. Mest allt annat som de skräpar ner beroende på var deras favorit sovplats blir. 

Kör mestadels lättströ/hampaströ i hela buren och på lådorna. Eller om jag kommer ihåg att bestäla hem blir det halmpellets på lådorna. Suger upp fukt mycket bra. 

Men så länge jag har mushanar här hemma så kommer man inte märka av råttornas lukt så mycket. 7 muspojkar när man får tag på nån som verkligen luktar mycket hane, så luktar de mer än 40 råttor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Bellie
5/7/17, 2:07 PM
#10

#9 Okej, det är lite så jag har tänkt städa åt mina sen. Kommer inte ha lika många som du då, kommer bara ha två så jag antar att det gör så att det luktar lite mindre. :) Men som jag förstår luktar det mindre när man städa oftare, vilket är fullt förståeligt. :D 

Var heter de där burarna du har? :o

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

tanglytails
5/7/17, 2:17 PM
#11

#10 Det är royal suite 95 (finns på zooplus.se) som är byggda på varandra. (dom har normalt 2 våningar)

Jag städar en gång i veckan, toalådor varje dag, hyllplan varannan dag. Har hanar.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Bellie
5/7/17, 6:42 PM
#12

#11 Tack! :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

zickan
5/7/17, 6:51 PM
#13

Några tips om vad som kan lukta lite extra mycket.

Ogalvaniserat, ej målade burar. 
*Trä burar, trä inredning som drar åt sig kiss och svåra att göra rena. 
*Viss kost kan avföring lukta. Kryddig mat, mat som magen blir lite diaree av.  Viss katt/hund Torrfoder kan göra avföring luktar apa. Oftast billiga märken. Mycket fisk produkter. 
*Nervös stressad råtta kan bajsa lite diaree som luktar apa. 
*Tidningspapper är kul att leka och boa med. Men drar enkelt åt sig kiss och kan lukta fort. Byta ut ofta är smart. 
* Handdukar på hyllplan är smart och smidigt sätt att hålla rent på kiss. Billiga tyg tvättlappar/handdukar drar åt sig vätska. Lätt att byta ut ofta och tvätta
* Flerace är skönt, billigt och enklast till hängmattor, boa med osv. Håller bra värme. Men suger inte upp kiss på samma sätt, är gjort på en form av plast som mer håller värme än suger åt sig. Dock kan man få en som bajsar/kissar i hängmattan. Då smart tvätta dom lite oftare. 
* Tumla fleace är väldigt smidigt och skönt att bli av med sista håren/skräpet som fastnat. MEN fleace mår inte bra av att tumlas och håller inte lika länge. som för mig att de även kan suga åt sig mer smutts om de blir tumlade/slitna en del.  Bästa är att låta de hängtorka. 
* Man kan köra en stor sten i toalådan. Många råttor gillar att kissa in just stenar, varför vet jag inte. Brukar fungera bra för kiss. Sämre med bajs.

Jag tycker det även är smidigare att ge råttorna kladdig mat på hyllplan med en handduk, dörrmatta eller även fleace under. Så de kan hinna torka av sig lite av kladdet de kanske fått på tassar/svans. Innan de sprider det på galler och resten av buren. Har ett par som inte är så renliga. De kan kladda ner svansar och tassar för att bara gå iväg. Blir en hel del på gallret att torka av om jag ställer skålen på bottnen vid ströet om jag inte har grävlåda och borrismattor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Bellie
5/7/17, 7:02 PM
#14

#13 Tack så jättemycket för tipsen, de ska jag absolut tänka på och använda mig av. :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Furaha
5/27/17, 10:59 PM
#15

Har sju stycken killar och buren står tyvärr i ett litet rum (mitt sovrum) så där luktar det ganska fort. Problemet med detta är att jag vant mig vid doften och känner inte längre av doften, om den inte är outhärdlig för vanliga människor. 

Detta har jag löst med att skura ur buren totalt varannan vecka, byta ut allt tyg två gånger i veckan, bada dem runt var tredje vecka, städa allt golv i rummet, som de får vara lösa i,minst en gång i veckan men trots detta så kommer det ju alltid finnas en lukt, det är så råttor är. Det största problemet finner jag är att jag själv inte kan känna den och jag har kompisar som inte direkt anser råttor lukta rosor, lite lustigt är det allt och jag skulle inte byta bort mina kära pälsbollar för något i världen.

Råttor_033
7/8/17, 3:05 AM
#16

Jag har två hanråttor, och dom luktar ju oftast lite mer än honor. Men mina är jättebra på att tvätta sig och luktar faktiskt supergott. Inte kiss eller nånting. Deras burar luktar dock jättemycket efter bara några dagar. :/

Upp till toppen
Annons: