Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 670 ggr
Poppy1
4/26/17, 10:15 PM

Otäcka nysningar, svårt att andas

Min lilla Poppy började nysa, ganska högt. Hon var fortfarande aktiv så jag höll lite koll först bara, men gjorde inget. Efter en stund började hon nysa mer, svårt att förklara ordentligt hur det lät men tänk er en pipande nysning. Märkte då att hon började låta väldigt slemmig i näsan, hon såg stressad ut och verkade vara täppt men inte kunna "nysa ut det". Oerhört jobbigt att se, hon verkade ha svårt att andas och var märkbart påverkad. Ringde jourveterinär, men då hade det faktiskt redan gått över och hon åt och drack som vanligt. En stund senare gick hon ut ur buren och har varit lika aktiv som en vanlig kväll och lika glad som vanligt. Ska ringa Fågelkliniken i Lomma imorgon för att höra med dom. Hon har fått roibosthe med honung.

Vill mest kolla om någon annan som varit med om något liknande? En av mina andra råttor Tuva hade liknande nysningar fast lite mildare för någon månad sen, åkte då in akut till Lomma men de kunde inte se något. De röntgade och tog blodprov och hon har inte nyst så sen dess.

Annons:
Poppy1
4/26/17, 10:17 PM
#1

Kan tillägga att jag har tre råttor, syskon. Ca 1,5 år. Underlag i buren är fleece, toalätt i toan. Står inte i drag.

zickan
4/27/17, 3:32 AM
#2

Har det gått över helt nu. Inge nysningar, rossel eller andingsproblem så kan du pusta ut. Tror du kan va nått på spåret där. Att hon hade nått fast i nosen som irriterade och inte ville försvinna bort som nu släppt. 
Verkar de få täppt i just nosen finns en mindre fräsch sak man kan göra om man klarar av det och vill hjälpa råttan rensa nosen. 
Ta råttans nos i munnen och sug försiktig ut snoret. Spotta bort,  kan upprepas tills råttan har mindre problem. Som sagt mindre fräscht 😉

Skönt att prata med en veterinär. Men tror inte du kommer behöva göra nått mer om hon inte fortfarande nyser/rosslar. 
Råttor blir små förkylda som vi också kan bli. Eller nått som irriterar i nosen. Just nu är det dammigt och pollen. Kan råttor också reagera på. Eller få skräp i nosen . 
Går nysningarna inte över på en vecka så kan det va bra att uppsöka veterinären, eller om det blir värre. 
Nysningar är inte så farliga om allmäntillståndet i övrigt är bra. Värre när det kommer till rossel från lungorna/bröstet. Då bör man göra nått åt det om det inte försvinner på nån dag med huskurer eller de blir sämre. 
Hoppas du slipper va med om nått sånt igen som du beskriver. Även om det gick bra förstår jag att du troligen har hjärtat i halsgropen. 
Jobbigt att se nått hända med de små, även om det går över.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Poppy1
4/29/17, 7:38 AM
#3

Tack för svar! Pratade med veterinär som sa att det också kan ha varit att hon satte i halsen. Inget rossel/pipande när hon andas, så det var nog bara det. Otäckt, men skönt att hon inte verkar sjuk. Bra tips med att supa ut slem, även om jag hoppas slippa göra det :)

Upp till toppen
Annons: