Annons:
Etikettavel
Läst 1136 ggr
molam
4/15/17, 11:14 PM

Hjälp! hon födde i buren med Flocksystrar.

Hej.

Jag har en kompis var råtta precis fått bebisar, och hon visste inte ens att råttan var Dräktig.
Min kompis tog över 4 Råttor För typ 6-7 dagar sedan, och det visade sig att ena råttan var långt gången så hon har fått bebisar nu under kvällskvisten, men eftersom min kompis inte visste att råttan var gravid, så födde hon nu i buren Med dom andra tre råttorna.
Hennes råttor i fråga är Rescues och i alla fall 2 av dom kommer från Djur affär, dom andra två vet dom inte vart dom kommer ifrån, men TROLIGTVIS djuraffär dom med.
Så min kompis vågade INTE skriva själv iom att hon är här och läser och skriver lite då och då. Så hon ville inte "Visa upp sig" iom att det är djuraffärsråtta som fått bebisar, och hon inte var beredd på det, inte vet hur hon ska bära sig åt och inte vill ha en utskällning.

Såå hur ska hon göra? Bör hon Flytta mamman och bebisarna? Flytta flocksystrarna? eller hur?

Tacksam för svar ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
2Sirius
4/15/17, 11:31 PM
#1

Är inte så haj på råttor… Om ni är rädda för att de andra ska bita ihjäl ungarna…? Det brukar oftast vara hanarna, i olika djurarter som, tar död på ungar… Så min spontana tanke är att det är lugnt. Men finns det möjlighet så flytta de andra 3 till en annan bur/bostad, för säkerhetsskull. I och med att hon fött dem där, så har hon redan ett bo… Och så länge det inte är tvunget, bör man inte störa det. ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

2Sirius
4/15/17, 11:38 PM
#2

Hur betér de sig mot varandra? I generella flockdjurs, livs-situationer, har de oftast större yta/område att röra sig på. Då kan Mamman gå undan, Föda/Ruva fram ungarna, och då tiden är mogen, så kommer hon fram med ungarna, till resten av flocken.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

molam
4/15/17, 11:49 PM
#3

Dom andra håller sig på avstånd, men är nyfikna

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

2Sirius
4/16/17, 12:16 AM
#4

Låter ju normalt och positivt, helt naturligt att de är nyfikna… Råttor är väl om jag inte minns fel, ett av de djur-arter som, troligen genom sin intelligens, är av naturen nyfikna. Men att de håller sig på avstånd, är tecken på att de visar respekt och är fredliga. Som sagt jag är inte så kunnig på rottor, men det låter ju bra. Och mamman, terhon sig hotfull mot de andra, elr verkar hon lugn? Som Katter Tex. Kan jag inte minnas att jag hört att Mammorna bitit ihjäl varandras ungar, när jag var lite hade vi 4 Katter med ungar, som alla hjälptes åt med varandras barn. Däremot så kan hankatterna bita ihjäl dem.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

molam
4/16/17, 12:22 AM
#5

Mamman Bryr sig inte om dom andra honorna hon Ligger bara i boet och myser, kommer dom andra råttorna närmre så tittarhon upp lite, men inte mer med det.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

2Sirius
4/16/17, 12:32 AM
#6

☺ Det låter ju väldigt bra, har de inte visat agresivitet till varandra tidigare, så tror jag det är lugnt nu, men håll ett öga på dem… Hur gamla är de nu? Var det någon särskild fundering ni hade i övrigt? ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
tanglytails
4/16/17, 12:36 AM
#7

Hade separerat bort dom andra vuxna honorna så bebisarna inte diar på fel honor bl.a. Hoppas ni läst artiklarna i Vanliga råttfrågor här fyllda av information. Annars googla bara "vanliga råttfrågor" så kommer det fram.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

molam
4/16/17, 12:56 AM
#8

#6 Råtthonorna Runt året, Ungarna några timmar.

#7 Men dom detär nu har PErsonen i fråga bara en bur med HAnarna i rätt storlek, sen hamsterburar… Känns fel för 3 vuxna honor att bo i en hamsterbur, är det helt omöjligt att FLytta mamma med Bebisar? för en fågelvoljär äv väl inte heller bästa buren för Bebisar när dom Börjar härja runt?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: