Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 626 ggr
tovelinnea
2017-04-08 21:59

Rädd/ängslig råtta

Skaffat två råttor lite oseriöst, vet inte var de kommer ifrån eftersom hon som jag köpte de av inte visste var den hon köpte de av hade köpt dem. Dem var inte alls handtags när de kom hem till oss (tre månader gamla) nyste mycket, pep eller skrek och bet mig när jag tog upp dem. Det har de helt slutat med nu så det går åt rätt håll. Den ena råttan, Pixel, är mer vild en tam. Lyckats vid några tillfällen rymma och har blivit väldigt uppskrämd när jag lyckats få tag i honom. Nu är dem 6 månader(ungefär). Jag upplever att Pixel är mer orolig vissa dagar. Jag har en lekhage där de får komma ut varje dag, de får även vara med i sängen. Jag brukar alltid ge de någon godbit när de kommer fram till handen, jag klappar försiktigt och lyfter inte alltid upp honom(eftersom det fortfarande är obehagligt tycker han, och han spänner sig). Vad kan man göra med en råtta som är orolig, som helst bara vill gömma sig under så många filtar som möjligt? Tar gärna emot massor med tips!

Annons:
tanglytails
2017-04-08 22:36
#1

Har du läst samtliga artiklar om liknande i vanliga råttfrågor?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tovelinnea
2017-04-08 23:09
#2

Ja, tycker jag mer eller mindre läst alla frågor där.

tovelinnea
2017-04-08 23:10
#3

Dessutom letat långt i tråden för beteende.

pellepojken
2017-04-11 17:39
#4

Hej Det verkar som om du har jobbat bra med råttisarna. Men mitt råd är att du tar upp Pixel i famnen och pysslar med honom varje dag fast han inte är så pigg på det. Prata lugnt och bjud på något gott. Han är ung och ska han bli trygg med dig så är enda sättet att handskas ofta med honom. Kanske lite bökigt i början men resultatet blir bra. Jag tror att många som har råttisar som är lite skygga eller inte vill bli lyfta handskas för lite med dom. Kroppskontakt är A och O för att få en bra kontakt med sina kompisar.

Upp till toppen
Annons: