Annons:
Etikettavel
Läst 923 ggr
FarbrorNöjd
4/1/17, 10:20 PM

Uppfödare?

Jag håller på att läsa på och förbereda mig för att kunna köpa mina första egna råttor. Eftersom jag aldrig ägt råttor innan så vill jag ju självklart hitta en bra uppfödare för att kunna köpa välhanterade råttor som är avlade med omtanke och efter sunda föräldrar. Vill ju få en så bra start i mitt liv som råttägare som möjligt med bästa möjliga förutsättningarna! Men att hitta en uppfödare är ju lättare sagt en gjort! Kollade på svenska råttsällskapets hemsida och på deras lista så fanns det kanske 3 uppfödare som var aktiva i hela sverige. Dom andra 2-4st som stod med var vilande eller nedlagda. Finns det verkligen bara så få uppfödare eller är sajten inte uppdaterad? Finns det någon annan Uppfödarlista som är mer uppdaterad? Eller finns det många uppfödare som kanske inte är registrerade?

Annons:
zickan
4/1/17, 11:13 PM
#1

Det är inte längre så inne med att va med i srs eller att regga råttor där. Nu har jag och terato styrt upp ratalog.se. Man kan lägga upp allt online. Inge pappers arbete som bara registrator senare har i en hög hemma.  Flesta uppfödare använder sig av det istället att få hjälp och hålla koll på stamtavlor. Och för alla andra att själva lätt kunna nå och kika lite på släkt osv. 
Det är lite i vågor på uppfödare. Många har lagt ner sista tiden. Ett par nya. Men nu känner jag inte till så många smyg uppfödare som försöker avla på råttor utan stam bara för att de kan ta kull. Finns säkert. Men den delen verkar rätt låg för tillfället. 

Jag har pysslat med min hemsida i dag. Uppdaterat min egen lista jag gjort på uppfödare. Tror jag fått till alla aktiva men säkert missat nån http://www.zickans.com/uppfoumldare---sverige.html

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FarbrorNöjd
4/1/17, 11:23 PM
#2

Tack! Toppen med en lista så man har något att gå efter! 😊 Det verkar som att man får åka en bit då dom flesta var ganska långt bort! Men det är det ju värt om man får stabila råttor med bra temperament! 😊 Hittade darlings på srs hemsida också som var nära men hon hade lagt ned sin uppfödning som jag har förståt det.

zickan
4/1/17, 11:31 PM
#3

#2 Ja det verkar som det. Inte så bra koll på de nyare som dykt upp sista två åren. Men såg på dennes hemsida att det inaktivt just nu.

Sedan brukar det va lätt med transport hjälp via vissa grupper om man hittar långt ifrån men svårt att ta sig själv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Pischtulka
4/2/17, 2:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hej! Jag har köpt två råttungar från en uppfödare i Danmark som heter Betinie Andersen. Nu är det så att jag trodde att jag kunde ta dem med mig till Tjeckien men av olika anledningar är inte detta möjligt och därför söker jag ett nytt hem för dem. De har stamtavla. Den ena född 23/2, och den andra den 16/1. Finns i Malmö. Är du intresserad?

FarbrorNöjd
4/5/17, 4:20 PM
#5

#4 Hur är dom i temperamentet och att hantera och så?

Finns det transportmöjlighet till Kalmar så kan jag absolut vara intresserad.

Upp till toppen
Annons: