Annons:
Etikettgenetik-utseende
Läst 1796 ggr
J.oppis
2/26/17, 5:25 PM

Större råttor

hej! 
Jag har planerat att skaffa mig mina första råttor ni i år och försöker lära mig så mycket som jag kan innan.
Dock så vill jag ha lite större råttor men vad heter den typen av råtta?
har letat ett tag nu men kan inte hitta något namn eller så.

Annons:
Rumblebee
2/26/17, 6:10 PM
#1

Menar du gambiansk pungråtta?

zickan
2/26/17, 6:12 PM
#2

Råttor som denna sidan hör till är endast tamråttor. Andra namn folk försöker lura i sina köpare för att ofta sälja dyrare är takråttor, sopråttor, kinesiska råttor och liknande. Alla dessa annonser har det alltid visat sig va vanliga tamråttor. Honor brukar hamna runt 3-500 gram hanar brukar hamna runt 5-800 gram men det är inte så ovanligt att se råttor mot 800-1000 gram. tyvärr är det oftare övervikt/fetma från dålig kost som gör det än att råttan är stor i sig själv. Men det finns råttor med långa kroppar och mycket muskler som väger så mycket utan att se osunda ut. 

Större råttor har vi inte i Sverige längre. Andra som har funnits. Men som egentligen inte är råttor. Gambisk jättekindpåsråtta (gp). Dessa är så lågt ifrån råttor man kan komma men ändå ha kvar utseendet. Blir upp mot 4 kg. Många stannar runt 1-2 kilo.  Skall ha minst 4 kvm boende. Svåra att få tama. Envisa. Bett ger mer ofta behov av att uppsöka sjukhuset för att sy. 
De förstör fort sin omgivning om de får möjligheten. Mina tuggade sig igenom en mellanvägg. Tuggade av sladdar. Tuggade av all alla sladdar till min golv värme. Mycket dyr historia. Bäddade med nya kläder som sedan hade fina stora hål. 
Lätt avudsjuka på andra familjemedlemmar eller husdjur och kan då attackera dessa.  Inget djur man skaffar bara för att man vill ha nått större. Krävs pålösning, kunskap, införstådd i vad man skaffar  och ytan att ha dom på.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: