Annons:
Etikettråttägare
Läst 614 ggr
nashjamie
2017-02-20 10:09

Hur tämja dom

Sent igårkväll kom jag hem med råttorna och dom har nu boTT in sig och verkar trivas. Ena av dom är väldigt social och följer efter en i buren och kommer direkt när man öppnar. Kommer gärna ur buren och klättrar på en. Den andra är lite snyggare och lämnar gärna inte buren och skriker om man tar i den. Hon kan komma fram när jag öppnar och slickar på handen men inget mer. Hur tämjer jag dom och går dom att lita på mig? Vet att det tar sin tid men vill göra på bästa sätt. Dom är 9 månader gamla. En sak också, jag är så rädd att ta ut dom från buren för är så jäkla rädd att dom ska rymma på golvet och sen inte kunna få in dom. Är så rädd att göra fel haha. Jag har haft råttor förr men det var en evighet sen.

Annons:
Allie001
2017-02-20 11:02
#1

ett tips är att lägga en dutt yoghurt på handen (bara lite) och låta dom slicka upp det. på det sättet så sitter dom nära handen medans dom får något gott. försök att lägga in handen i och stryk den gärna lite om den går förbi. tvinga den inte på dig för det kommer göra så att det tar längre tid :/ Efter att den har fått sin tillit till dig så kommer långsamt men säkert komma fram. lycka till! ^^

komigentam
2017-02-20 22:11
#2

Har du läst Vanliga råttfrågor här på rif?

Kärlek, ärlighet & respekt. 

nashjamie
2017-02-22 13:23
#3

Ja det har jag gjort. Sökt runt massor här.

Petsloves
2017-02-23 11:11
#4

Testa att släppa ut dom( om det går) i ett rum kanske tv rummet och sitt med lite tyst tv på. Då kommer dom att komma fram och kanske klättra på dig. Du kan också lägga dig på golvet vid dom och då kommer dom så småning om att komma fram. Du kan också testa att ha någon frukt som dom gillar i handen och låta dom hämta den på så sätt kan du få dens förtroende. Om du ska ta utt den ur buran så sitt med handen vi d den och låta den lukta, prata också med den. Det här kanske hjälper:)

Upp till toppen
Annons: