Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 831 ggr
Furaha
2/14/17, 5:24 PM

Råttors beteende utanför buren

Har ett par nya råttor och har börjat fundera över deras beteende. När jag hämtade dem blev jag tillsagd att den ena var dominanta än den andra. Detta verkar ha ändrats nu eller så hade den gamla ägaren fel för så fort de kommer ut ur buren så jagar den under givna runt den andra. Inga ljud hörs, och inga sår, utfall eller liknande uppstår men han verkar inte få vara ifred. När de skall ut ur buren blir han bortknuffad de mesta av allt godis tar han. Borde jag vara orolig för detta? Eller orolig är jag redan frågan är om jag borde göra något åt detta och i sådana fall vad?

Annons:
Petsloves
2/22/17, 9:26 PM
#1

Var försiktig med att den ena får mera godis för då kan hen bli överviktig och det är inte så kul:) testa att kanske sätta dom i 2 olika hörn då kanske den får vara ifred med. Det har aldrig hänt med mina sötnosar. Som det står värkar det vara som att du har godiset på samma ställe testa att lägga en en bit bort så att hennes också får. Om jag vore du skulle jag nog göra så men vem vet??; )

JennyME
7/10/17, 11:56 PM
#2

Handlar detta om Harry och var han isf dominant och hade de bott ihop sen de var små? Sorry försöker bara pussla ihop saker och ting och få honom att våga vara social.. Man undrar ju vad han varit med om :( skriv privat om du inte vill skriva här

Furaha
7/11/17, 2:35 PM
#3

Japp det va Harry, han jagade alltid runt Edgar och gav honom så många sår att jag trodde Edgar fått tillbaka ohyra. Problemet var mest att när Harry slutat jaga så skulle Edgar vara uppe i honom igen och provocera honom, nästan som att han blev tvingad att jaga iväg han igen

tanglytails
7/11/17, 7:16 PM
#4

Lät som han skulle haft en bättre chans om han blev kastrerad pga detta från början ist för att separera dom. :/

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Furaha
7/12/17, 9:42 AM
#5

Jo jag funderade också på det men blev avrådd av min veterinär, de menade att risken var större att det skulle misslyckas då han är relativt gammal och inte funkar med någon råtta, oavsett ålder eller om den är lugn eller inte, har sett honom sitta och försöka hugga råttorna I buren bredvid när de sover

JennyME
7/12/17, 3:23 PM
#6

Stackarn.. Han får ta den tid som behövs för att lita på mig.. Märker ju nyfikenhet bakom det ängsliga.. Ibland behöver han en liten "push".. Han fick större boende igår, han är ju inte någon mästerklattrare så mer bottenyta och han verkade nöjd :)

Annons:
JennyME
7/12/17, 3:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
Upp till toppen
Annons: