Annons:
Etikettoff-topic
Läst 485 ggr
Natsumix
2017-02-13 19:00

Djuraffärer/råttägare

Hej. Jo det finns en sak jag ha tänkt på ganska länge. Och det är attityden folk har mot andra råttägare… T.e.x mot folk som har köpt djur från djuraffärer. Asså, jag kan hålla med om att grossisthandeln är hemsk. Men ibland är det riktigt äckligt hur folk kan bete sig. Jag har en väldigt liten djuraffär där jag bor. Dom köper in sina råttor från uppfödare, som inte väljer att skriva sina namn på stamtavlorna eftersom att dom får så mycket hot. Tycker att det låter knäppt. iallafall, ifrån den djuraffären så köpte en 12 årig flicka två råttor ifrån, och skulle ställa ut sina råttor. När hon då gjorde det fick hon skäll av en annan råttägare för att hon köpte från djuraffär. Asså, HON VAR TOLV! Eller kanske, när någon gör ett inlägg och frågar om råd . Scenarion börjar med att ts frågar om råd för att hen har funnit en liten böld på sin råtta. Och så vips, Kommer det kommentarer som kritiserar ts för att hen inte åkte till veterinär direkt och kallar ts för en djurplågare. Just nu är stämningen ganska bra på råttor iFokus, vill verkligen inte göra någon arg. Tycker att vi ska sluta kritisera och försöka ge råd på ett snällt sätt. Att skriva hot är nästan värre än att köpa från djuraffär enligt mig.

Annons:
komigentam
2017-02-13 22:16
#1

Jag låter kanske bitter nu men om stämningen är bra här, varför drar du upp sånt som kan sabba stämningen? 😃

Orkar inte säga emot allt om djuraffär för det leder bara till onödig diskussion då vi  inte har samma åsikt ang. allt det där.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
2017-02-14 00:10
#2

Tack komigentam. Känner lite så också. Stämningen här inne är inte så farlig och jag hoppas vi kan hålla oss ifrån den här inne. Vad som sker på andra forum är enklast ta med det som håller i det forumet eller välja att sluta va på just det forumet. Finns flera, alltid nån grupp eller forum som passar 🙂

Håller dock med Natsumix till viss del. Så länge det inte är olagligt att köpa djur från zoo affärer så går det inte att säga att det är helt fel. Har man redan gjort nått är det även svårt att göra det ogjort. Bara göra bästa av situationen och tänka sig för till nästa gång på vad man väljer stödja. Många har inte vett att sluta hoppa på. Det räcker att nån få säger till att det inte är bra och ger sin åsikt. Men när flertalet personer går igång om att skriva samma saker och/eller börjar hettsa upp tråden. Så går det för långt. Ålden på personen spelar ingen roll. Lite nätvett och etikett kan man ändå försöka hålla. Men det är mycket enkelt att bbli upptrissad om en annan börjar käfta emot, visar sig spydig, vägrar lyssna. Att ha en annan åsikt än många andra är tufft. 

Håller dock inte med om att uppfödare inte vågar ge ut sina namn. När man inte vågar eller vill ge ut sitt namn är när man har nått att dölja. 
Att sälja djur till zooaffärer gör att man inte kan följa upp sina linjer. Man vet inte var de säljs till om man väljer att dels va anonym så nya ägaren inte kan kontakta en. Men även dels för att man ger zoo affären rätt att sälja till vem som. Går inte att hålla koll på sålda ungar. Och med det går det inte hålla koll hur de utvecklas i hälsa, livsålder, temperament. 
Bara det är grunden till sämre uppfödning. Nu kanske inte sämre som i grossist. 

Vi uppfödare som ger ut våra namn. Vi har inte heller det lätt. Folk letar fel i precis allt man gör. Har man gjort nått för 2, 4, 7 år sedan så dras det fortfarande upp till nuet. Spelar ingen roll om man ändrar sig, blir bättre. Spelar ingen roll om man försöker göra allt rätt. Det kommer alltid finnas nått att hacka på för den som letar efter fel. Och räknar man fel, missberäknar, missar minsta lilla som kommer ut till fel personer fast man verkligen försöker tänka på allt. Så åker man dit direkt om det kommer ut till fel personer. 
Men det spelar ingen roll. Finns ingen helt rätt väg att ta med uppfödning. Alla har åsiker på vad som är okej, bra, mindre bra, tillåtet, accepterat. 
Ende man kan göra är att alltid försöka gå framåt, läsa på, lära sig mer, utvecklas. Försöka kontrollera, hålla koll på, beräkna allt man bara kan för att inte göra för stora missar. Det är våra missar, vår hantering, vår okunskap som kan få råttorna att lida. 
Har man ingen kontroll eller koll på var ens råttungar säljes/hamnar. Inte nån möjlighet att ta reda på hur linjer utvecklas. Så har man ingen möjlighet att förbättra eller chans att få en behövlig överblick i vad man avlar på. 

Och som köpare av zoo djur från privatperson. Ende man har att lita på är personalens ord att djuren har fötts upp på bra sätt. Med tanke på hur lite kunskap många zoo folk har om just råttor så ska man kanske inte helt lita på att de vet.
Tror inte heller att zoo personalen åker hem till dessa uppfödare och kontrollerar hur djuren hålls. Hur de föds upp. 
Stötta smygavel eller grossist avel via köp från zoo kommer alltid va oönskvärt hos flesta tyvärr. 

Har själv lyckats komma hem med zoo/grossist råttor. Varken skäms eller känner mig stolt över det. Vet att det kan va svårt och vända ryggen till när man bara fastnar med nån som sitter där och sittar på en. 
Oavsett var de kommer ifrån så är det kära råttor. Levande varelser som inte bett om att få sitta i högljuda butiker och vänta på ett bra hem eller bli ormmat. 
Ende sättet att minimera den formen av uppfödning och försäljning är att inte köpa dessa råttor på zoo affären. Så de får möjlighet att fylla på med nya råttor. 
Slutar folk köpa dessa har de inte råd att ta in dom längre. Smygavel och grossist avel kommer på så sätt minska ner. Men aldrig lägga ner. För de kommer alltid behövas orm mat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: