Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1273 ggr
tovelinnea
2017-02-13 13:18

Tips på bra saker att gnaga på

Har nyligen skaffat mig två hanar som är tre månader. Jag har knappt märkt av att de gnager någonting. De har en korg gjord av något slags trä, inget på den Köpte även ett sån där gnagarstick men den rör de inte ens. Jag la i en pinne från ett äppelträd, den har de knappt brytt sig om. Så ge mig tips vad ni ger era råttor att gnaga på 🙂

Annons:
AmandaBlom
2017-02-13 14:26
#1

Jag Ger dom lite större och hårdare pellets som dom äter och slipar tänderna på samtidigt. Mina råttor är inte heller särskilt gnagar sugna om man lägger in pinnar osv. Pelletsen jag använder är någon slags äppel pellets från granngården,kommer inte ihåg namn elller märke.. men testa något sånt👍🏻

komigentam
2017-02-13 14:46
#2

Grenar, ben, hundtugg. 

Råttor bör inte äta pellets eller så missförstår jag ovanstående.

Tror inte heller det skulle räknas som gnagmaterial.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

grreta
2017-02-13 16:47
#3

Vill tipsa om nötter med skal. Det är det enda som får mina råttor att vilja gnaga.

Tänk bara på att nötter är väldigt näringsrikt och inte bör ges för ofta. Mina får var sin nöt en gång per vecka exvis en hassel- eller jordnöt

Elisabeta
2017-02-14 10:58
#4

Man kan ge dem alla nötter i skal, det kan t o m gå bra med mandel i skal. På så sätt kan de kämpa litet grand för det goda de får. Jag rekomenderar varmt aprikoskärnor, de är mycket hälsosamma.

zickan
2017-02-17 23:48
#5

#2 det är nog labb pellets de kanske tänker på. Råttor tuggar ofta av tristess, överstimulans osv  eller  nån annan orsak till att behöva tugga, Kanske inte känner att dom behöver tugga på något. Inge fel med det. Deras tänder kommer troligen inte bli dåliga ändå. De knastrar när de myser, mår bra, njuter, ibland när de rengör sig själva, när de är förbannade osv. Själva knastrandet är den mest effektiva delen flr dom att sköta tänderna. De slipar dom mot varandra när de knastrar. 
Så hård mat, inredning att tugga på. Är inte lika mycket måste för råttor som t.ex kanin. Nu står det dock i lagen att de ska ha det. 

Mina tuggar inte på träsaker konstigt nog. Har både grenar, trähus och annat. Men de tuggar bara på plasthus och plastkorgar. Även matskålar i plast brukar få sätta livet till. Mina djur verkar va plast fetischer. 
Ger även lite duvblandning av mycket hårda saker i torrfodret. Labbpellets är inteså hårt att det skulle hjälpa bra. Inte knäckebröd och liknande heller. Nötter med skal är tillräckligt hårt och bra stimulering. Samt nått råttor ofta gärna tuggar på också.
Finns träpinnar att köpa på zoo och online som brukar tillsättas nått smakämne som gör de godare att tugga på. Ratwarehouse.com har nån sån chew toy. 
Mina ratade sånt dock, hamnade under bajset på toalådan. 
Så jag har träpinnar i buren pga läns ansåg att det var bra. De har stått orörda i ett par månader. Ska byta till nytt mot våren. 

Kör annars hela ärtor, hel majs, hela groddor(ej uppblöta) och liknande i själva torrfodret. De gillar att knapra på det. Men blir det för mycket sånt så börjar dom lämna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

pellepojken
2017-02-21 13:50
#6

Pröva med ett köttben. Märgpipa är poppis hos mina råttisar. Då får dom utlopp för sitt gnagarbehov också. Samt att dom får i sig märgen som är mycket näringsrikt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: