Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1403 ggr
Meeriv
2017-02-12 21:06

Hur vet man om ens råtta gillar en?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nojjig som jag är (tror alltid de värsta om allt) så tänkte jag fråga lite om hur man vet att ens råtta är påväg åt rätt håll när de gäller tämjning Mina två pojkar på 5-6 veckor kom till mig helt ohanterade, när man lyfte upp dem sprattlade dem och de sprang iväg när man närmade sig. Idag har jag haft dem i ca 5 dagar. De har lugnat ner sig betydligt när de kommer till upplockning, de kan ligga bredvid mig och sova och om jag klappar dem medan de ligger i buren och sover så springer de knte iväg utan ligger kvar eller flyttar på sig en bit ifrån min han (de typ kryper iväg en bit i ganska lugn takt) för att sedan fortsätta sova. De kan även nosa och smaka lite på mina fingrar, klättra lite på handen och springa runt den utan att riktigt bry sig om mig. Ibland när jag klappar den ena tycker jag det känns lite som han andas fort eller som hans hjärta slår lite hårdare men han springer aldrig iväg utan ligger bara kvar. Dock så kan de även springa ifrån mig om jag försöker plocka upp dem eller klappa dem under deras vakna period och jag vet inte om de är rädda eller bara pigga. De bits aldrig och piper bara när de leker med varandra. Lät inte så illa nu när jag skrev ner de än när jag själv tänkte på situationen haha :) Har ju haft 5 tjejer tidigare men de var mycket äldre när de kom hem till mig och kommer inte ihåg hur de betedde sig under tiden de var "halvtama". (Bilden är på Whisky som ligger och sover vid min sida <3)

Annons:
komigentam
2017-02-13 14:48
#1

5 dagar är ju ingenting. Jag tror få människor skulle gilla/älska någon & lita på dom fullständigt efter det. :) 

Ge dom tid ville jag mest säga. Brukar underlätta att välja individen man klickar bäst med ur kullen sen givetvis minst en kompis till hen.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Upp till toppen
Annons: