Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 1774 ggr
Chinesecrestedlover
2017-02-12 15:03

Färdigt foder - finns det något som är bra?

Hej!

Jag planerar att blanda min egen mix av foder (när allt klaffar och jag återigen kan dela mitt liv med en flock sötsvansar) men… finns det något/några färdiga foder som är bra för råttor? Tänker i första hand på någon pellets, men även mix? 

När jag hade råttor (i början på 2000 talet) gav jag dom förutom hemmablandat foder även (som komplement) någon typ av labbpellets (vet ej sort då jag köpte dessa i "anonyma påsar" från naturbruksgymnasiet jag gick på då). Gav även ibland lite av någon färdigmix för att "dryga ut" fodret med lite annat som omväxling.

Är det någon som gör på samma sett? Kompletterar med någon pellets/färdigfoder eller så menar jag, eller är det inte bra för dom? Vill ju naturligtvis ge mina små vänner det bästa möjliga så de håller sig friska och lever länge. 

Några fodersorter som jag hört ska vara bra, men som jag aldrig eller väldigt sällan sett i Sverige/i Svenska internetbtiker; Harlan Teklad, Native Earth, Mazuri och Oxbow. Vad tycker ni om dessa; bra eller dåliga? Kan man få tag på dessa i Sverige?

Foder som jag sett i Sverige eller i Svenska internetbutiker (men inte hört något/väldigt lite om gällande om de är bra/dåliga)- erfarenheter/tankar kring dessa foder? Vissa hittar jag inte ens ingredienser på…

Supreme Selective Rat, Beaphar XtraVital Rat, Versele-Laga Rat & Mouse Pro, Versele-Laga Rat Nature, Versele-Laga Complete Rat & Mouse, VitaKraft Vita Special Råtta, 

Foder som jag "på rak arm" tycker verkar dåliga som säljs i Sverige/i Svenska internetbutiker- rätta mig om jag har fel:

Brit Animals Rat (majs och alfalfa)

Bello Avelspellets Råtta/mus (majs)

Vitakraft Råtta (Premium) Menu (majs)

Reggie Rat Complete Muesli (majs och alfalfa)

JR Farm Basic Food "Rått-kalas"  (majs) 

JR Farm Rat Special (majs)

Vilmie Premium-råttfoder (majs)

Tiny Friends Farm Reggie Rat & Mimi Mouse Tasty Mix (majs)

Hur är det med t.ex. torkade morötter, ärtor, johannesbröd m.m. som man ofta kan köpa i lösvikt i Zoobutiker - bra/dåligt? Bananchips (finns det utan socker)??

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Meeriv
2017-02-12 21:10
#2

Jag har gett både Complete rat and mouse och Selective rat blandat med en större dem egen mix och det har funkat utmärkt tycker jag! resten av märkena har jag aldrig provat så det vet jag inget om! Det brukar stå på paketen om de innehåller extra socker annars skulle jag söka upp produkten, fråga eller inte köpa alls om de andra inte ledde till något svar! :)

Daniellasaarinen
2017-07-04 22:27
#3

Jag använder mig av Complete rat & mouse blandat med eget. Det funkar superbra för mina killar!

Nouw.com/saarinen

Upp till toppen
Annons: