Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 693 ggr
Meeriv
2017-02-07 21:11

Att ha råtthanar - frågor

Hej! Jag inom kort hämta upp ett par bebis hannar (syskon) och har hört att de ibland kan börja bråka ordentligt så att de måste säras. Hur vanligt är detta?

Annons:
Chinesecrestedlover
2017-02-08 00:07
#1

Hej!

Grattis till dina små pojkar 😃 

Vet inte hur vanligt det är med att de bråkar allvarligt, det hoppas jag att någon annan kan svara på… men jag hade tre hanar (för lääääänge sedan, planerar dock att skaffa råttor igen för jag saknar mina små; råttor är verkligen underbara djur). 

Mina grabbar "småbråkade" ibland, blev inte något blodvite eller så utan de "brottades" mera. Det var mestadels på lek, men min fegaste och tjockaste pöjk Ronan var den som oftast hamnade underst och till en början användes han som "pip-larm", så fort jag skulle sova (alltså de andra, Aidan och Albin "hoppade"  dvs. tryckte sina söta små tassar "rätt hårt" om och om igen, på hans mage så han pep och jag tände lampan och undrade vad som stod på och så fick de uppmärksamhet), de slutade med detta när jag inte längre gjorde som de ville (alltså tände lampan så fort de hade tråkigt och "larmade")😃. 

Jag skulle gissa att detta är det vanligaste då råttor ju är väldigt sociala djur och tror inte du behöver oroa dig allt för mycket för riktiga bråk. 

Ska tilläggas att mina grabbar dessutom (tyvärr😞) kom från en Zoobutik (inte en så bra sådan heller för den delen) och dessa råttor är ju inte direkt kända för att avlas på, för bra temperament eller så, men de var hur mysiga som helst både med mig och med varandra (ja förutom "pip-larmet" då kanske… ur Ronans synvinkel). De låg alltid tillsammans och gosade (och kissade) i hängmattorna eller i sitt trähus eller i ehm…toalådan…urk! (de hade det mysigt men luktade inte så najs när de marinerade sig i kiss/bajs nästan en hel dag, hehe).

Lycka till med dina små bebisar!

Mvh/Chinesecrestedlover

komigentam
2017-02-08 18:54
#2

Vanligt & vanligt.. Det handlar ju mycket om hur dom är & hur dom utvecklas. I tonåren kan det vara en hel del tjafs, vilket är normalt med alla hormoner men såklart finns det gränser för vad som är acceptabelt. 

Det riskerar givetvis om man köper från en uppfödare med stamtavla som är öppen & ärlig så man vet ifall det ligger hos tidigare släktingar.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Meeriv
2017-02-09 07:56
#3

#1 #2 åh tack för svaren! Ska idag iväg o hämta dem från en bekant som fått ungar, har träffat föräldrarna som är väldigt keliga och verkar inte alls aggresiva eller skumma och de kommer från en ordentlig uppfödare! Har haft 5 honor tidigare så ska bli kul och se hur de skiljer sig åt :D

[WhileWeSleep]
2017-02-09 13:30
#4

Det är väldigt få råttor som jag tvingats sära från flocken helt. Trots att jag ofta chansat och tagit emot många med okänd bakgrund. Och dom flesta som jag tvingats dela upp från flocken har kommit hit som vuxna. 
I många fall om det blir för mycket problem pga hormonerna kan man kastrera så lugnar råttan ofta ner sig och kan återvända till flocken efter några veckor. 

Sen finns det alltid individer som inte trivs bra med varann. 

Men oftast tycker jag ändå att problemen går att hantera.

Upp till toppen
Annons: