Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 595 ggr
Crownbeach
2017-02-06 11:31

En böld

Hej, min ena hane på snart 1 år har fått en böld höger sida bröstkorg. Den är hård och rund, sitter vid ytan och den sitter inte fast, man kan flytta omkring den utan att det gör ont för råttan. Vad ska jag göra?

Annons:
pellepojken
2017-02-06 20:26
#1

Hej !   Om du är helt säker på att det är en böld så kan du avvakta ett tag. Antingen så tar kroppen hand om den eller så kommer den att spricka så varet kommer ut.       Men om du är osäker så bör en veterinär titta på knölen. Det kan också vara en helt ofarlig tillväxt. Men också en tumör.   🙂

[AnimeV4]
2017-02-06 21:22
#2

Jag skulle ha åkt till veterinären. Är råttan besvärad av den när den går? Jag tror att veterinären skulle vilja ta bort bölden direkt då det är dyrare att skicka in prover på knölar än att ta bort dem. Risken finns ju att råttan kommer att bli besvärad en dag.

När jag hade en stor böld på mitt marsvin kostade det 950 kr att ta bort den istället för +2000 kr att kolla om den är malign (elakartad) eller benign (godartad).

zickan
2017-02-07 16:27
#3

Säger som pellepojken. Bölder brukar ofta vara abscesser. Speciellt i så ung ålder och på den placeringen. Kan avvakta lite. Är det en abscess så kommer den snart börja bli mörk på nån del, vilket antyder om att de  börjar mogna för att öppna sig. 
Brukar va ofarliga. Bara tänka på att hålla lite rent runt råttan under tiden bölden är öppen. Och att bölden inte läker utifrån och in. Drar såret ihop sig utanpå innan det läkt under så är risken att man kapslar in bakterier och bölden blossar upp igen på nytt. 
Mer sällan behöver veterinären öppna upp en abcess och hjälpa till att den göra den. 

Mindre risk på tumör vid den ålder och platsen. Men risken finns där. Ju tidigare man kollar upp om det är en tumör eller inte. Ju enklare kan det bli att ta bort den.
Sedan är det upp till var och en om man vill ta bort tumören på en råtta. Eller låta dom leva så länge de kan med den. Välja avliva dom när de inte kan röra sig normalt, inte verkar må bra och eller verkar ha besvär/ont.
Är råttan inte helt frisk så kan det även va att veterinären inte vågar söva ner. 
Så ingen fara avvakta lite, men alltid bra att rådfråga veterinär och ev åka in för att kolla upp den noga. Tyvärr kan en veterinär slarva och bara säga det är en tumör med att känna på den utan att kolla mer. Och man väljer avliva. 
Tyvärr många råttor med vanliga var abscesser som blivit avlivade i onödan pga dålig veterinär.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: