Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 1498 ggr
Meeriv
2017-02-04 10:34

Eget råttfoder tips!

Hej! Ska snart köpa in lite nya råttisar efter en liten paus sen mina senaste avlidit. Tänkte denna gång blanda eget basfoder istället för att köpa selective pellets som jag tidigare blandat med Musli. Det jag tänkt mig är att ha:

(Mått kommer jag kolla upp sen så % mängden av alla näringsämnen blir bra)

Helt havre

Helt råg

Helt korn

Helt vete

Helt bovete

Hirsflingor

Lite rispuffar

Lite pumpafrön och solrosfrön

Finns det något mer man kan tillsätta för att få en optimal blandning för dem, och vad kan man ha som proteinkälla? Funkar typ torkad bönpasta? (som är gjort på endast bönor och vatten)

Kommer självklart ge dem färskmat också :)

Annons:
Virkan
2017-02-05 11:40
#1

Den här fusklappen är väldigt bra! tror nån här inne satte ihop den, men minns inte vem 😇

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

komigentam
2017-02-05 20:39
#2

Myismyname har satt ihop fusklappen.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Meeriv
2017-02-06 17:08
#3

#1 det var skitsmart ju! Tack 😁

Chinesecrestedlover
2017-02-08 00:47
komigentam
2017-02-08 18:52
#5

#4 Den är tyvärr inget att rekommendera mer, tyvärr. Vi vet bättre nu.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Chinesecrestedlover
2017-02-09 00:40
#6

#5 Ok, det har jag missat, att den inte är aktuell längre menar jag, bra att du sa det. Vad var det som var "dåligt/tok dåligt" med den… bara så jag inte gör fel (hoppas ju på att jag snart ska få allt att stämma och jag kan skaffa råttisar igen). Finns det någon bättre och mer uppdaterad artikel, ovanstående fusklapp måste ju t.ex. komma någonstans i från menar jag. Måste ju läsa på igen om maten då ju…så tacksam för hjälp. 

Ts - förlåt för trådkapning, fick lite småpanik att jag tydligen missat senaste rönen gällande maten och vill ju inte förbereda fel inför råttköp. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Meeriv
2017-02-09 07:51
#7

#6 tycker inte den har så mycket variation och alfaalfa kan de väll inte smälta?

myismyname
2017-02-09 09:45
#8

#6 Fusklappen har jag knåpat ihop (har dock planer på att göra en ny med lite förtydliganden då jag inte riktigt var beredd på att den skulle spridas så mycket som den har gjort, haha). Den är baserad på information från boken The Scuttling Gourmet av Alison Campbell (boken finns att köpa på ratrations.com). Rekommenderar den boken om du vill läsa mer om kost 🙂

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Chinesecrestedlover
2017-02-09 12:13
#9

#7 Ok, ja alfalfa vet jag om redan, det har jag i alla fall lyckats "snappa upp". 

#8 Ok, Den boken beställde jag från Bokus (tror jag det var), men fick aldrig någon för den tog slut eller nåt 😕 men ska försöka (igen)… och hoppas denna gång att jag lyckas få tag i den för jag har hört så mycket bra om den.

myismyname
2017-02-10 19:01
#10

#9 Jo, jag hörde att det var flera som hade problem med att Bokus aldrig fick tillbaka boken i lager. Nu tror jag inte ens att de säljer den längre… Tipsar som sagt om ratrations :) Där finns boken i lager just nu. Frakten är rätt dyr, men det är samma frakt upp till 30 kg (inkl packmaterial, så ca 28 kg grejer) så det lönar sig att beställa till exempel foder i storpack :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Upp till toppen
Annons: