Annons:
Etikettråttägare
Läst 1350 ggr
gumsigos
2017-01-09 19:17

Alternativa sätt avlivning

Jag har haft många oerhört motbjudande erfarenheter då jag avlivat hos veterinär. Det har hänt att en av mina pojkar plötsligt blev jättesjuk och jag fick åka in akut på en helg precis innan stängning och det hamnade på 2500. Jag har märkt att jag varit dålig med planering då jag antagligen helt förtränger det faktum att råttor plötsligt sjunger på sista versen, och det kan hända från ena dagen till den andra. Jag har hört rykten om att det finns veterinärer som gör hembesök, vilket jag skulle föredra då resan dit varit stressig för både mig och mina råttor. Jag har inte någon gammal eller sjuk råtta just nu, men en pojk i medelåldern. Tänkte vara lite mer ute i tid, alla andra gånger har det varit i panik och med en massa ångest och felringningar och missförstånd och stängningstider och kostnader svidande för en studerande. Jag undrar hur ni andra gör. Råttor är ju flockdjur med ganska kort livstid och väldigt få bra veterinärer (verkar det som, men min högsta önskan är att bli rättad ur denna uppfattning) som dessutom är mycket dyra. Är det möjligt att få tag på lugnande som privatperson? Är det möjligt att få hembesök, i fall av avlivning? Har ni några relativt bra erfarenheter att dela med er av, så blir jag mycket tacksam. Jag vill verkligen inte igenom ett till panikslaget famlande i blindo när olyckan redan är närvarande. 

Tacksam för svar, hoppas ni har en trevlig dag

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Marr
2017-01-09 21:23
#8

På självaste julafton 2001 kom veterinären hem till pappa, vet körde som en biltjuv för att avliva en gammal avelstik som fått anfall & jag höll på kana av landsvägen när jag försökte hänga med.

Ingen tvekan där att inte komma utan han kom i bästa nyårssviden & satte avlivningssprutan på henne hemma i vardagsrumssoffan & hon somnade direkt bredvid pappa. Varför skulle veterinären vägra komma? Du betalar! I vår länsdel så väljer djurägaren själv…men om det är akut så kan risken vara att det ingen vet finns i närheten.

Detta avlivnings sätt som lantortsbo rekommenderar är ju inget att rekommendera för en djurägare som älskar sina djur & att själv ta i med kraft och slå ihjäl sina vänner är ju inte något jag rekommenderar att någon någonsin ska försöka sig på…

Min mor fick avliva en hundvalp då veterinär var på jour och det var bråttom! Detta gick bra på så sätt att valpen blev ej utsatt för mer lidande och blev platt under skruvstäd i järn. Döden var ögonblicklig.

Men…trots detta så blev det inte bra…mamma mådde skit…50 år sedan men minnena dyker upp, det är inte samma känsla att slå ihjäl en fluga det ska ni veta. Även om det är kört för djuret i fråga…

För egen del så har jag en plan utifall detta händer min djurfamilj. Min närmaste vän som har jaktlicens ställer upp om det fruktansvärda blir ett faktum & veterinär är för lång tid att vänta då det kan vara kört & det måste gå fort…

Önskar att det aldrig händer givetvis utan att allt sker naturligt…men man kan aldrig veta därför har jag en plan om det råkar ske…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2017-01-10 16:25
#22

#21 personen frågar om veterinären kan komma hem och avliva. Du går direkt från ämnet och menar att ditt sätt är bäst. Men det var inte ens frågan din metod utan kan veterinären komma hem och avliva om man vill. Så ot som få det du gafflar på om.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2017-01-10 17:50
#37

#32 men du började med att säga att jag är gammal så då får du då igen. 

Ja det märks då inte att du har empati eller sympati för andra med dina argument. 

Min mentala status är bara fin. Så den behöver inte du fundera på. Men du verkar ju inte uppenbarligen kunna förstå vad folk efterfrågar i sina trådar, och ts har fortfarande inte efterfrågat detger ger råd om. Så jag undrar hur det är med att läsa och uppfatta texter.

Har du inget snällt och vettigt att säga så kan du ju dra till Flashback. Du skulle passa bara fint där.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2017-01-10 18:07
#39

#38 Läs dina inlägg i tråden.

Du hävdar alltså fortfarande att ditt "råd" är bra att ge i den här tråden? Fascinerande. 

Jag förkastar det. Varför? För att ts inte har din erfarenhet och DEFINITIVT inte ska träna. 

Och ja. Djurens välmående går före allt annat.  Uppenbarligen ser vi VÄLDIGT olika på det.

Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2017-01-10 18:58
#41

#38 men vad fattar du fortfarande inte i att ditt sätt kan gå fel? Och sedan sitta och säga att det är för att djuret inte ska lida. Du verkar inte inse vad du själv skriver för smörja. Du kan inte heller acceptera att ts inte söker ditt råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Lillräkan
2017-01-10 19:26
#43

Det finns regler för sajten som borde följas för allas trevnad:
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d715942b9cb4622330694e2-rif-regler

Jag tänker framförallt på de metoder/den metod som föreslås här. Tur att det finns folk som säger ifrån. Det var nog inte den här typen av diskussion ts ville ha. Jag uppskattar inte heller att läsa sånt.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2017-01-10 20:22
#51

😂

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
zickan
2017-01-10 23:55
#56

Hej o hå. Nu brinner det i knutarna..

Ska vi börja med det viktigaste. 
landsbygsbo. Det är emot rifs regler att diskutera annan avlivning är veterinär!
Samt det är inte vad personen frågar efter om du läser trådskaparens text och inte bara går på rubriken. 

Sedan är det inte lätt för okunnig att avliva sitt första djur på ett humant snabbt sätt. Avliva djur via att lägga dom i en påse och slå till är inte lagligt. Det är inte lagligt att dränka djur som avlivning. 
Det finns specifika lagliga avlivningsmetoder för olika arter. Men även olika vikter kan ha olika regler. Inte sund att ge råd om andra avlivningssätt när man själv inte verkar speciellt påläst om vad lagen säger om arten man ger tips om!

Enligt lagen skall man alltid kunna se djuret som avlivas. I så fall måste man ha helt genomskinlig påse. Vilket det inte framgick klart i ditt inlägg och lät inte som det var den typ av påse du ens menade.
Enligt lagen skall man undvika onödigt lidande och det skall gå fort.
Att slänga ner i en påse är inte lagligt och mycket onödigt stressande för djuret.
Man kan dels inte se djuret ordentligt.
Man kan inte se till att träffa på rätt ställe direkt så djuret avlider utan att behöva slås om och om igen.  Vilket inte är humant sätt, vilket är onödigt lidande. 
Risken att djuret bara blir förlamat och inväntar att dö av förblödning eller inre skador.
Alternativet som rekommenderades av dig är inte vettigt på nått håll och så avlivar man inte djur lagligt eller djur man bryr sig om som man vill skall slippa lida. 
Finns mycket bättre sätt och lagliga vägar. 

Men dessa sätt har varit förbjudna att diskutera på detta forum under många år. Varför?
Ja vi har många yngre barn här inne. Känsliga personer. Men även om man rådgör fel som du själv gjorde här. Kan leda till misslyckat försök med en avlivning som istället drar ut på ett massivt plågsamt lidande.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2017-01-11 00:01
#57

Inlägg håller på att rensas bort. Dessa bryter direkt mot forumets regler som medlemmarna var med att sätt för ett par år sedan. 
De är även rätt off topic mot vad trådskaparen söker efter för information. Tar även bort ett par inlägg från en del personer. Dels flera från Hera. Hon höll en bra ton men dessa inlägg tappade helt sammanhang när andra inlägg tagits bort. 

För att ta upp trådskaparens frågor igen så denne kanske kan få svar på sina frågor.  Om trådskaparen skulle vilja ha råd om avlivning som inte handlar om veterinär. Är det helt okej att be folk att skicka råd via pm. 

"Råttor är ju flockdjur med ganska kort livstid och väldigt få bra veterinärer (verkar det som, men min högsta önskan är att bli rättad ur denna uppfattning) som dessutom är mycket dyra. Är det möjligt att få tag på lugnande som privatperson? Är det möjligt att få hembesök, i fall av avlivning? Har ni några relativt bra erfarenheter att dela med er av, så blir jag mycket tacksam. Jag vill verkligen inte igenom ett till panikslaget famlande i blindo när olyckan redan är närvarande. "

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Aleya
2017-01-11 05:57
#58

För att svara på din fråga ts så lugnande lär du inte kunna få tag på själv som privatperson, och skulle du mot all förmodan få det så rekommenderar jag inte att du försöker avliva själv, då du dels aldrig gjort det och sen kan det går fel. Men jag tror absolut inte att det är omöjligt att du kan få veterinären att komma hem till dig. Jag skulle ringa och kolla med veterinärer i närheten och höra i förväg om dom har den möjligheten att komma förbi och vad det kostar. Sen samla nummer till den/dessa så jag vet när väl den dagen är här.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

landsbygdsbo
2017-01-11 08:37
#59

#56

I bilden (som censurerades bort) framgick klart och tydligt att påsen var genomskinlig. Men eftersom man inte vill ta upp sakfrågor så..

Och som sagt vill man vänta ngr timmar mens djuret lider så gör man som ni vill. Det är inte mina djur det handlar om

Och veterinärklinikerna blir ju inte ledsna för pengarna, samt premierna för försäkringarna stiger. Allt är ju lätt att kontrollera om jag ljuger eller …

Samtidigt kan man ju inte låta bli att fundera, vad alternativa avlivningsmetoder ska innebära, då det enda som får diskuteras är alternativet med veterinär. Då är ju saken klar, inget att diskutera. Att ha telefonnummer till veterinärer med jour i ens omgivning hör väl egentligen till varje djurägares skyldighet. Liksom att se till att djuren inte lider. Och vad gör du, om din jourveterinär inte kan komma (pga av annat uppdrag) för än om 4 timmar?  Väntar du?

Natsumix
2017-01-11 12:37
#60

#59 börja inte igen när det har avslutat…ja, vetrinär kliniker tjänar på att avliva djur men dom måste ju ha råd med alla redskap som dom behöver för att göra så att ditt djur mår bättre.

landsbygdsbo
2017-01-11 15:21
#61

#59 en fördubbling av försäkringspremierna på ngr år tyder på att ngt radikalt har ändrats.

Att stora koncerner går in och köper upp kliniker tyder på att man har fått korn på stora vinster.

Det kan vem som helst se.

Vad man sedan kan diskutera är varför.

Men jag tror ju inte koncernerna går in för att klinikerna behöver pengar till dyr utrustning, nej man ser istället lättförtjänta pengar.

Men jag är ju en cynisk realist som är verksam som egen företagare vilket gör att jag vet hur företagande fungerar😉

gumsigos
2017-01-11 18:22
#62

tack, till er som har varit hjälpsamma. jag ser att det är väldigt många kommentarer som tagits bort och att de svaren som finns kvar antyder att vissa av kommentarerna var sådana att jag är oerhört tacksam att dom tagits bort innan jag läst dom. jag tänker inte hymla med att vad jag ser har varit tonen och förslagen hos många har fått mig att gråta nu. och det händer ju såklart, att man börjar gråta av ditten och datten, men om ni försöker rättfärdiga sånt här med att ni "hjälper till" och att "jag bett om era råd" och att det är called for av mig att få läsa era tankar kring vad jag rent teoretiskt skulle kunna göra mot individer som jag lägger all min lediga tid på att göra lyckliga, så ljuger ni rätt dåligt för er själva och alla andra här. det är otrevligt och det äcklar mig att ni verkar ta min känsliga situation som en möjlighet att få utlopp för något förakt mot något random som garanterat inte har med mig och mina älskade att göra. 

jaja, jag är glad att jag inte kollade innan ni underbara rensat bort det mesta av hatet. och tack igen till er, som ni ju bör inse vilka ni är och vilka ni definitivt inte är. tack, ni vet vilka ni är. och till er andra som också bör veta vilka ni är, ni äcklar mig.

Annons:
landsbygdsbo
2017-01-11 18:46
#63

#62

Hm…jag har hela tiden talat om att djuren inte ska  lida..så då äcklar väl den åsikten inte…..  För att låta djur lida i timmar, det äcklar mig.

Aleya
2017-01-11 18:49
#64

#63 kan du bara sluta? Att ge sig på ts gör inte saker bättre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

landsbygdsbo
2017-01-11 19:00
#65

#64   Vadå känner du dig träffad

Aleya
2017-01-11 19:05
#66

#65 jag skrev som sagt att du behöver inte ge dig på ts. Jag är bara leds på dig och känner mig inte de minsta träffad. Men om du kanske läste vad ts skrev så blev hon ledsen för vissa kommentarer. Jag däremot bryr mig inte vad en sådan som du kallar mig eller anser. Men du har fått flera tillsägelser av admin och ger dig ändå inte.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

zickan
2017-01-11 19:37
#67

Tänk på att håll er till vad tråden handlar om.

Ett tips till trådskaparen. Kanske ange vilken ort, om mindre ort och inte vill peka ut för nära. Kanske län/kommun. 

Kanske det finns någon som vet någon specifik kontakt i närheten som har jourveterinär med hembesök. Nån privat klinik som kan öppna för akuta fall.
Eller helt enkelt kanske nån vet en privatperson de känner till som kan göra det på ett snabbt humant sätt. 

Man ska aldrig lägga krav på att varje djurägare skall klara av att avliva sitt djur hemma om det blir akut. Det är inte enkelt att avliva kära medlemmar när det väl kommer till kritan. Kan man som person inte utföra eller tvekar om man kan utföra en  avlivning på humanaste och lagligaste sättet hemma så får man inte ens försöka att avliva djuret. Där kan man till och med bli anmäld och åka dit om bevis finns. 
Det är inte så enkelt som vissa får det att låta. 

 Det är lite där vi har veterinärer att kontakta. Men i vissa fall finns det även viltvårdare och jägare man kan ta stöd ifrån. 
Sitter privatpersoner med vissa utbildningar som även dessa kan mycket väl. Som privatpersoner utan utbildning som även de är duktiga på avlivning. 

Metoderna hur man avlivar hemma behöver inte diskuteras öppet där det valts fram att det skall va regel mot det. Men man kan göra som personen ber efter.
Istället för att flyga på personen att denne är dum, äcklig eller andra fula påhopp. För att man inte kan avliva sina egna djur. Så kan man va lite mer vettig och komma med de tips personen ber. 
Kan man själv avliva hemma på rätt sätt så kan man svara på personen och erbjuda sig. Jag finns här **** och är jag hemma kan jag hjälpa dig avliva dina djur om det blir akut. Eller jag känner en person i detta område som kanske kan hjälpa dig vid behov. Skickar kontaktuppgifter via pm. 
Man kan fråga på var personen ungefär bor, och känner man till nån privat veterinär som kanske personen verkar missat så kan man komma med tips om dessa. Om man vet en lantveterinär eller jourveterinär som kanske ställer upp och köra hem till personer så kan man ju tipsa om detta.

Har man inget svar alls att ge personen av vad denne söker för information och denne håller sig laglig att man inte behöver påpeka nått direkt fel i själva texten. Så kanske man inte borde ge sig in i diskussionen. 😉 
Vem vet, trådskaparen kanske bara är 10 år gammal och inte ens tillåten att bestämma över hur djuret skall avlivas då det är upp till förmyndaren. Kanske bara vill vara på säkra sidan och kolla mer alternativ på kliniker runt om som eventuella personer som kan göra hembesök. 

Själv skulle jag vilja tipsa om Repti.net och annat reptil folk som föder upp foderdjur eller har kunskaper om avlivning av foderdjur. 
Har själv rekommenderat ett par reptil personer till råttägare som sökt alternativ till veterinär eller bara fler alternativ ifall att. Känner även till ett par privatpersoner som har gått viss utbildning där avlivning varit med, som eventuellt även skulle kunna hjälpa till.
Jag finns i Västerås. Föredrar att slippa avliva råttor. Men skulle det bli mycket akut kan jag hjälpa till.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

landsbygdsbo
2017-01-12 09:42
#68

#67

En enkel fråga, har jag skyllt någon för att vara äcklig och dum?

Den enda jag hävdat, och det ska väl vara en självklarhet hos alla som tar på sig ansvaret att ta hand om djur. Är att man har ett ansvar för djuret, ett ansvar att se till att det har bra mad, en bra livsmiljö och ett acceptabelt slut. Det senare innebär att man i görligaste mån undviker att djuret lider vid dödlig skada eller sjukdom.

Jag tror inte någon här, om man är ärlig inte delar den uppfattningen.

Att djur som utsätts för onödigt lidande får mig att må illa, är ju en annan sak.

Upp till toppen
Annons: