Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 638 ggr
Nimrin
2017-01-08 17:40

7 månaders tjej med snabbt växande knöl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har varit bortresta 2 veckor över jul/nyår och våra två råtttjejer har blivit omhändertagna av en familjevän. Innan vi åkte var de fysiskt friska. Min sambo har nu rest bort med sitt jobb så han va den som hade dem ute de senaste gångerna, sist jag tog ut den va två dagar sedan och då märkte jag ingen knöl. Men idag när jag tar ut dem för att 'leka' som vi alltid gör ser jag en förhållandevis stor knöl på den ena tjejen, på magen precis framför ena bakbenet. Fattar att det troligen är en tumör så ringer i panik till min sambo då han är den av oss som haft råttor under hela sin uppväxt. Han har aldrig haft någon som fått tumör så tidigt. Och att den växer så fort. När hon går snuddar den nästan i golvet. Vet egentligen inte vad jag frågar, är väl lite desperat att någon ska säga att det går att göra nått åt det, skrämmer mig dock att den vuxit så fort, är det vanligt? Lägger upp en bild också så ni får de

Annons:
Herveaux
2017-01-08 18:01
#1

Den enda som kan ge dig svar är en veterinär, kontakta en så snart du kan.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Nimrin
2017-01-08 18:11
#2

Jo, det är klart :) ska ringa vet. Imrn, tänkte mer om nån har erfarenhet av liknande situation kanske :)

Herveaux
2017-01-09 20:01
#3

Vad sa veterinären?
*håller tummarna för goda nyheter*


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

zickan
2017-01-11 00:52
#4

Tyvärr ser det ut som en knöl intill ett juver och får mig att ana just det. Juver tumörer på honor är rätt vanligt. Normalt brukar tumörer i sig inte växa speciellt fort. Men det kan dom göra. 

Om det skulle va detta så kan man välja att antingen kolla upp om råttan kan få den bort opererad som troligen ger längre tid i livet. Eller låta tumören vara. Låta råttan va med i livet så länge det går innan man anar att råttan börjar få problem eller ont av tumören. Oftast brukar de kunna va med en tid innan knölen sätter lite mer fart och växer på. En del bromsas upp och växer mer långsamt. 

Men när det kommer till snabbväxande knölar som poppar upp fort och ofta över en natt. Så är det väldigt vanligt att bara va en enkel abscess. Det är mer som en gigantisk finne. Brukar växa sig mogeno och själv spricka upp för att allt var ramlar ur sedan läker det. Mest hålla rent under läkningen av ägaren. Vissa kan behöva veterinärvård för att få hjälp att öppna och tömma. Nått man kan göra hemma själv. Men då bör man veta om det är en abscess eller en tumör innan man försöker göra nått åt den.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: