Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2335 ggr
Doddit
1/8/17, 12:51 AM

Ohyra?

Köpte råttor för några dagar sedan och nu har jag fått som små bett på mina armar och händer. Är det något som kan ha kommit med råttorna? Loppor eller löss tex? Har inte sett att någon av råttorna kliar sig eller så.

Annons:
MoaL
1/8/17, 1:00 AM
#1

Ohyra hos råttor sprider sig inte till människor, så du kan vara lugn. 🙂 Det är inte klösmärken eller allergiska utslag du har fått?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Doddit
1/8/17, 1:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det känns som att det borde vara mer omfattande om det var allergi. Det är kanske 6-8 st prickar som på bilden utspridda på båda armarna. Upphöjda, hårda, kliar lite ibland.

zickan
1/11/17, 1:15 AM
#3

Det där ser inte ut som bett av ohyra. Men ja finns ohyra som kan bita människor. Loppor, löss osv  kan inte överleva på fel värddjus som vi människor. Men de kan bita oss. 
Sedan finns det vidriga saker som fågel/hönskvalster. Syns med blotta ögat och brukar va lätta att upptäcka. . Är små röd/bruna pricka. Inte hört om nån som åkt på med råttor. Men för ett par år sedan var det ett par med möss som åkte på detta. 

Den blåsan påminner om hudirritation eller allergi. Jag kan få sådana blåsor av att att äta vitlök som jag inte tål. Kan även få dom mer sällan när jag fått en oren råttklo som gått på handen och skrapat huden. Speciellt om råttan varit i kontakt med något jag tål sämre som denne sedan haft på sig vid kontakt av min hud.
Dock är risken för att det är känslighet mot råttor eller allergi rätt stor. Min kompis är lite allergisk mot  hundar. Speciellt min ena reagerar hon mycket starkt på mot andra hundar. Går att ta på hunden men så fort den hunden slickar på hennes hud så får hon massor med sådana små blåsor, klåda och rodnad. 
Dock när andra hunden slickar på henne så får hon bara lite mindre klåda om ens det. Förhoppningsvis har du inte allergi. Värsta att åka på när man har djur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: