Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 744 ggr
ClaraDuVet
2016-12-31 12:18

Bra spån?

Jag kollade runt efter bra burmaterial och hittade detta https://www.arkenzoo.se/smily-span-30l-c149794 är det bra tror ni?

Annons:
alsomaaro
2017-01-01 05:23
#1

Skulle inte rekommendera det då det är gjort på furu. Furu släpper ifrån sig terpentiner som är skadliga för råttornas luftvägar. Rekommenderar istället Hampaströ eller alspån. Hampaströ finns på Granngården i stora säckar och heter där Lättströ. Alspån brukar finnas i de flesta djuraffärerna.

Lillräkan
2017-01-01 12:51
#2

Jag har testat det och tycker att det inte dammar lika mycket som annat vanligt liknande spån jag har provat tidigare som jag inte minns namnet på nu. Det här verkar ha större bitar. Köpte det mest för gerbilernas skull men råttorna har fått prova det också. Ibland har de tyckt att spånet varit så gosigt att de flyttat stora högar av spån från toan till sina sovhörnor där det ramlat ut genom gallret så jag har fått spån överallt :D Jag vet att en del säger att spån från barrträd inte är bra, men jag vet inte… spånet har ju sina fördelar också. Jag har provat de flesta spån- och ströalternativ jag har hittat och de jag gillar bäst hittills är det mindre dammiga spånet, och carefresh.

komigentam
2017-01-01 15:53
#3

Satsa på al eller hampa.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
2017-01-01 22:29
#4

Det ströet räknas lite mer till kutterspån. Dvs barrträd, terpentin som kan ge ökat risk för tumör osv och det dammar oftast. Mindre bra och inte att rekommendera. 

Bättre är carefresch, stl pappers strö. Eller hampa/lättströ och al/asp spån.
Toalette är lite hårt och dammar en aning mer. Men också nått en del kör på och helt okej mot spån av barrträd. 

Lättströ är nutidens bättre och budget variant. Jag själv köper stora balar på granngården. Räcker ca 1-2 månader för mig med alla mina djur. Men en stor borde räcka runt halvåret för en  bur och mindre råttor. Kostar 149:- har jag för mig. Finns även i mindre påsar på granngården. Men går även beställas på zooplus.se så får man det direkt hem till dörren

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

bonnierat
2017-01-04 15:34
#5

Carefresh är super! Bra pris och det håller buren fräsch iallafall dubbelt så länge

Upp till toppen
Annons: