Annons:
Etikettavel
Läst 1120 ggr
Hondendära
12/30/16, 11:37 PM

Dräktig hona som bor med en kompis

Jag har fått två hon råttor av min kompis. Den ena är dräktig (tror vi!) med en av hennes hanar men hon kunde inte behålla honorna (ja javet, usch och hat mot henne). Nu till min fråga, kan man ha dom i samma bur? Lästa att råttor måste ha en burkompis. Och den som inte är dräktig är rätt osäker och har verkligen den andra råttan som safezone. Är det vansinne att låta honan få ungar i samma bur som hennes kompis bor i? Eller kan/ska man separera dom?

Annons:
zickan
12/30/16, 11:56 PM
#1

Bör låta dom bo i separata burar från ca 1 vecka innan födsel tills ungarna är ca 4-5 veckor och det är dags att sära på könen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Hondendära
12/31/16, 12:29 AM
#2

Jo jag vet att det är så man bör göra, men är det super dumt att låta dom bo tillsammans?

zickan
12/31/16, 1:41 AM
#3

Stor risk. Dels stressande för både två. Dels stressande för nybliven mor att inte få lugn och ro. Inte kunna bädda ett bo som utan risk att andra river sönder. Dräktiga honor kan få lite hormon humör. Kan bli bråk mellan vuxna. Kan bli bråk mellan de vuxna runt de små bebisarna så de blir skadade. Kan bli att mamsen känner sig stressad och börjar flytta runt ungarna eller biter ihjäl dom. Kan va att den andra honan inte är snäll och biter ihjäl ungarna. 

Sånt har skett lite här och var. Även skett att honans flock kompisar biter ihjäl hennes ungar när de fått träffa ungarna utanför burarna.

Så det är mest vad man vågar chansa med. Hur väl man känner sina råttor. Därav rekommendationen att de har egen bur då riskerna är för stora.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Hondendära
1/1/17, 2:09 PM
#4

Jaa då får hon flytta in i den andra buren! Du verkar ju kunna en del om råttor. Läste att dom ska vara under 1 år vid första kullen. Hur stor är risken att det går illa vid förlossningen om honan är äldre? Vi vet inte exakt hur gammal hon är men kring 1.5 tror min kompis… Vi vet inte om hon haft en kull tidigare då dom även var en omplacering till min kompis och därför vill jag anta att hon inte haft det!

komigentam
1/1/17, 3:54 PM
#5

Det kan bli väldiga komplikationer ju äldre dom blir så det hoppas jag inte det blir.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
1/1/17, 10:22 PM
#6

#4 Troligen kommer det gå bra. Bara du tänker på att ha det lugnt honan, inte stressa runt. Kolla inte in i boet första timmarna. Vänta tills honan går ut från boet självmant. Annars är det risk att hon avbryter födseln och det blir komplikationer. Nån kvar i magen kan ställa till problem. 

Ge henne nyttig mat nu innan. Gärna extra kalk. T.ex ägg med skal, keso, broccoli osv. 
Kalk hjälper till att forma fostren och även hört skall va stöd vid själva födseln. Efter 1 år är det mer risker. De blir äldre i kroppen. Varje kull tär mycket på en hona. Så de bör va i toppskick när man planerar avla på dom. Men en frisk, äsch hona brukar inte ha några problem alls med första kullen senare i livet. Inget man rekommenderar alls. Riskerna är större. 

Det som kan ske är att hon inte orkar få ut alla foster. Att hon inte föder ut dom alls. Att nått foster är missbildat och ligger i vägen eller några ungar är dödfödda. 
Hon kan få missfall innan födseln och förlora hälften till hela kullen. Börjar hon blöda jätte mycket, vandrar runt i buren lite stressat eller blir väldigt trött. Så är det början till fara och hon behöver akut veterinär vård.  Kan bli behov av akut kejsarsnitt för att få ut fostren. Eller medicinering om fostren ligger okej i magen men avlidit. Då kan det bli behov av medicinering mot ev likförgiftning. Men normalt kan honor absorbera fostren utan problem.
Bara lite att hålla koll på. Mest ifall att. 

Vet ni inte när hon blivit parad kan det va svårt att veta exakt dag de beräknas födas. Vill ni ändå försöka ha lite koll. Så känn försiktig på hennes mage varje dag. Hantera henne försiktigt. Akta håll för mycket på rygg osv så ungarna i magen inte belastar hennes inre för hårt. 
Men när magen blir mer hård i formen så börjar det bli dags. Då är det runt 1-3 dagar kvar.  Runt 1-3 dagar innan brukar man kunna känna rörelser i magen. De är först bara nån enstaka spark här och där. Sista dygnet kommer de alla vända på sig och lägga till rätt för att komma ut. En normal stor kull brukar kännas rätt väl i honans mage. Ett finger mot buken  brukar man kunna känna en hel del rörelser. Då är det dags att låta henne få mer ro och mindre hantering. Då blir det smått inom kort. Är det mindre kull och mycket vätska i magen, så kan det va svårare att känna något. 
Oftast brukar de föda på nätterna eller tidig morgon. När det är som lugnast.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Hondendära
1/2/17, 12:45 PM
#7

Tack så jätte mycket för infon, jag ska göra mitt bästa för att detta ska gå vägen!!

Hondendära
1/3/17, 8:05 AM
#8

En fråga till… Galler avstånd för bebisar? Hur stort kan man ha utan att dom rymmer?

zickan
1/11/17, 1:27 AM
#9

Normal råttbur är runt 1 cm och detta fungerar alldeles utmärkt till råttungar. De kommer inte lämna boet innan 2 veckors ålder. kommer bli helt omhändertagna av sin mor första två veckorna till de öppnar ögonen och vågar lämna boet. Då är det som fullvuxna stora möss. Ligger oftast runt 30-40 gram när de börjar krypa runt. Lite mer när de är runt 16 dagars ålder och börjar mer leka och upptäcka buren. 
Inte så små när de rör sig själva att runt 1 cm fungerar utmärkt som sagt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: