Annons:
Etikettgenetik-utseende
Läst 1819 ggr
eluw
2016-12-20 21:32

Striped roan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej alla kunniga råttägare!

På senare tid har min ena hona börjat bli allt mer ljusare i ansiktet och börjar få en vit fläck vid nacken. Jag har inte riktigt kommit underfund med vilka färger/teckningar mina två råttor har. Någon som kan se om de skulle kunna vara striped roan? Läste att de "bleks" med tiden. Råttorna är ca ett halvår gamla.

Annons:
[BitterNöt]
2016-12-20 23:41
#1

Ja dom är striped roan. Black striped roan som det ser ut på bilderna.

eluw
2016-12-21 10:08
#2

#1 Black striped roan även fast de är mer grå än svart? :)

[BitterNöt]
2016-12-21 12:13
#3

#2 Jo roan börjar blekas tidigt. En av mina roan såg mörkt blå ut vid 5 veckor men han var black roan.

zickan
2016-12-21 21:32
#4

Roan är en bleknings gen. Råttor med detta kommer blekas i färg och ögonfärg. En del bara lite en del väldigt mycket. Men oftast lite mitt emellan. 

Husky och stripe är de vanligaste teckningarna som ses med roan. 

Din kommer alltid va black stripe roan som den är född till. Hur den ser ut som gammal är alltid osäkert. Troligen mer normal blekning. Blir grå spräcklig i färgen. Ögonen kommer fortsätta va svarta med liten rubin stänk som alla roan råttor har. Men ögonen kan även blekas mot mer rubin, röda.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

eluw
2016-12-22 13:11
#5

Tack för era bra svar! Uppskattades väldigt mycket! :)

Lillräkan
2016-12-22 17:11
#6

#4 Intressant det där med ögonfärgen! Det förklarar varför jag har sett att de svarta ögonen på mina glimmar till i rubinrött i vissa ljus senaste tiden. Jag trodde bara att jag aldrig uppmärksammat det tidigare (de är lite mer än 2 år gamla nu), men det kanske faktiskt inte syntes förut :)

Annons:
zickan
2016-12-22 19:01
#7

#6 det är ibland rätt svårt att se en roans ögon. Så det är inte konstigt om du missat eller inte tänkt på det. När man fotar dom som bebis så brukar man rätt fort kunna antyda rubin stänket alla roan har. Men det är mest via starkt ljus. Oftast med kamera som har blixt. Att du ser det efter längre tid. Kan va att de är så mörka och antingen blekts en aning sista tiden. Eller att du hade rätt ljus på ögonen som avslöjade.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

eluw
2016-12-22 22:57
#8

# 7 Jag som tycker att ena råttan haft en stänk av blått i ögonen, men jag kanske har sett helt fel?

Upp till toppen
Annons: