Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1785 ggr
Thelma033
2016-12-18 13:38

Mina råttor bits och bråkar! :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! mina 2 råttor Teddy och Nalle bråkar väldigt mycket ibland. Nalle biter Teddy jätte mycket så att han får sår på hackan, halsen och vid sidan av hans hals och huvud. Han blöder ibland och varje gång jag ser dom bråka stoppar jag dom, och när ja ser att Teddy blöder tvättar jag hans sår och är med honom en stund ifrån Nalle. Jag vill helst inte ha dom i separata burar, ja vet att man borde de när dom bråkar så dom får sår. Men dom sover ofta tillsammans och är vänner. Dom skulle bli ledsna och deprimerade om dom inte fick vara tillsammans. Det är bara Nalle som biter Teddy och Nalle får inga sår. Teddy har alltid varit den lite mer förstiktiga och "snälla" råttan, medans Nalle är lite mer nyfiken och "bestämmer" lite mer. Vad ska jag göra för att dom ska sluta att bråka o bitas?? Hjälp!! (Teddy är den ljusa råttan på bilden och Nalle den mörkare, Teddy hade inga sår när denna bilden togs :)

Annons:
SaraBe
2016-12-19 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vilka fina råttor du har!

Nu är jag en förstagångsägare till 4 råttor så jag är inte så erfaren, men jag känner igen det du beskriver. Jag trodde att en av mina råttor bet de andra för jag hittade fler och fler små sår, men sedan upptäckte jag att det var kala fläckar runt såren och att de kliade sig lite mer än vanligt. Efter ett veterinärsbesök bekräftades det att de hade skabb. Efter medicinering försvann såren och de kala fläckarna.

När du säger att det är flera sår på hals/huvud och haka minns jag att så såg det ut när de fick skabb. Då blev det små blodiga streck och kala fläckar just runt huvud och hals. Jag har också sett ett bitsår på en av mina råttor och det såret var mycket grövre.

Hur ser såren ut på din råtta, skulle du kunna ta en bild?

Jag bifogar en bild på hur det såg ut när de hade skabb, hoppas att det är till någon hjälp.

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

tötenöten
2016-12-19 17:45
#2

Låter som ett hormonproblem tyvärr. Hur gamla är de och vars kommer de ifrån?

Hromonproblem är vanligt bland råttor som avlats på dåliga gener, t.ex de som kommer från djuraffär. Detta kan leda till så illa att de biter dig allvarligt eller dödar sin burkamrat om man har otur. Hormonproblem behandlas i regel med en kastrering, det är dock inte alltid det hjälper och då finns det inte så många alternativ alls längre.

För att undvika detta så ska man inte stötta dålig avel från början, dvs inte köpa djur från djuraffär eller en oseriös uppfödare.

Hoppas allt löser sig och att det är ett enklare problem än hormonproblem.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

komigentam
2016-12-19 22:00
#3

Bett vid skrev & hals brukar klassas som bett för att faktiskt döda.. kanske inte alla ser på det så men det är vad jag fått lära mig.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Thelma033
2016-12-20 00:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Mina råttor är inte ilskna eller arga på något sätt, dom skulle aldrig bita mig och har aldrig gjort det. Dom kommer från en djuraffär, men dom har alltid varit snälla. Dom är bästa vänner så jag fattar inte varför Nalle fortsätter att bita Teddy :( Såren har börjat läcka lite, men jag hör att dom bråkar lite om nätterna fortfarande. Jag vet inte om min mamma tycker att vi ska gå till veterinären, men jag vill det för att se vad det är för fel. Teddy har också någon stor ljus orange fläck i typ huden och pälsen i bakre ryggen. Jag vet inte om det kan vara skabb, men mamma säger att det nog bara är något litet exem som går över. Ja skickar bild på såren imorgon. Förlåt om jag förklarade allt lite konstigt för er!

Thelma033
2016-12-20 00:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Han har såna oranga fläckar på några ställen :(

zickan
2016-12-20 14:38
#6

Orange i pälsen är inget att oroa sig på. Det är normalt, speciellt på hanar. Smutts, fett och hormoner brukar va vanliga orsaken. Är det bara sår på ett område. Så brukar det antyda om ohyra. Vanligt förekommande hos skabb. Råttan skadar sig själv när den kliar. Dock om du ser att de bråkar och skadar varandra. Så är det troligen det som är orsaken. Om råttor börjar skada varandra bör man sära på dom innan det blir värre. Hålla koll på såren så de inte blir infekterade, åker på abecess osv. Uppsöka veterinär om huden runt såren börjar se irriterat/inflammaterat ut eller såren börjar lukta illa. Om du söker lite här inne. Så kan du hitta flera trådar om liknande och där med massa tips. Om inte fler kommenterar här om råd. Kommer de från uppfödare så glöm inte meddela denne så denne vet om. Kanske även kan stötta med råd.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Upp till toppen
Annons: