Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 1976 ggr
zickan
2016-12-15 00:46

Vad gav du dina råttor för mat idag

Vad fick dina råttor för mat i dag?. Skriv gärna en rad, bilder är alltid roligt. 

Kan vi hjälpas åt att samla en tråd man kan gå in och tjuvkika i. Få lite tips och ideer.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Trixie&Lisa
2016-12-15 08:44
#1

Vi körde "fiska upp ärtor ur ett vattenbad" med vår tjejer. De älskar att "fiska" och att käka ärtor :-). Det är så roligt att titta på när de håller på.

För er som inte har gjort det förrut och inte känner till det så gör man så här:

1) ta fram en pajform

2) fyll pajformen med varmt vatten

3) Häll i frysta gröna ärtor och känn efter med fingret så att vattnet blir lagom varmt 

4) Ställ formen på golvet och släpp lös råttorna

De ställer sig på bakbenen på pajformens kant och fiskar med sina händer och stoppar in ärtorna i munnen (ibland lyckas de hamstra upp till tre stycken). Sedan springer de iväg och sätter sig och mumsar på något lugnt och tryggt ställe (ofta i mitt knä om jag sitter bredvid). Av någon anledning skalar de ärtorna och äter bara det lite mjukare innuti. De är för roliga - haha

KarinHa
2016-12-16 12:02
#2

Super bra idé! :)

Trixie&Lisa
2016-12-18 09:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Idag blev det lite havregrynsgröt. Det älskar de.

Trixie&Lisa
2016-12-18 09:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Idag blev det lite havregrynsgröt. Det älskar de.

grreta
2016-12-18 14:57
#5

Gårdagens meny:

Frukost kl 7  Banan & gurkskivor

Lunch kl 12  Lite omelett, böngroddar och Selective råttmat

Middag kl 19  Påfyllning av grynblandningen

Kvällsmat kl 23  Lördagsgodis i form av var sin hasselnöt med skal

komigentam
2016-12-18 22:18
#6

Veg. vårrullar,  gurka, clementin

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Annons:
eluw
2016-12-20 21:24
#7

Blev en grön tallrik idag! Ärtor, broccoli, jordärtskocka, gurka och grön paprika!

zickan
2016-12-25 15:43
#8

Julen i går var lite tråkig för djuren. Orkade inte åka till familjen på Gotland utan valde låta mina kollegor fira jul. Jobbade dubbelpass istället. 
Så jag ställde bara in en bytta leverpastej i de stora burarna och de mindre fick dela på en. Och slängde in lite nötter med skal. Försökte få det väl utspritt så de kan få leta lite. 

Idag blev det fyllda pannkakor. Stekt pannkaka med kylskåpstömning. Körde ner ärtor, majs, isbergssallad, ruccola, nån köttbulle, nån bit kokt korv, ägg, risgrynsgröt osv i en mixer som sedan rullades in i pannkakorna och skars upp i bitar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lillräkan
2017-02-10 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ikväll blev det ruccola, rårivna morötter och rödbetor, kokt broccoli och råris :)

Lillräkan
2017-02-13 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ruccola, rårivna rödbetor, pestopasta, stekta champinjoner och grönkål :)

pellepojken
2017-02-22 18:04
#11

Idag blir det kokt Lax med grönsaker plus en del frukter. Jag ger mina grabbar fisk minst 3 gånger i veckan  (fet fisk)  Är övertygad om dess nyttighet för råttisarna.

Lillräkan
2017-02-24 22:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ikväll får de vegansk lasagne (typ) :) Min ville jag ha massa lök och vitlök i så jag gjorde en liten vid sidan av åt råttslingarna, utan någon lök. Lasagneplattor, röda linser, krossade tomater, sötpotatis, morötter, palsternacka, rapsolja och väldigt lite kryddor.

Trixie&Lisa
2017-02-27 13:59
#13

Vilka fina rätter ni knopar ihop till råttorna. Tack för inspiration.

Annons:
osiw
2017-02-27 18:59
#14

#10 Råttor ska inte äta svamp. Kommer inte ihåg vart jag läst det eller varför dom inte ska äta det men det sitter i bakhuvudet, så jag kommer ihåg det =)

Upp till toppen
Annons: